27.9.06

Min glädje i Gud

"Jag prisar glädjen, ty det finns inget bättre för människan under solen än att hon äter och dricker och är glad. Det är vad som följer henne i hennes möda de livsdagar Gud ger henne under solen." Pred. 8:15

På Björkeboveckoslutet hade vi en andakt i kapellet där man fick ha vittnesbörd. Ja visste att ja inte ville ha, men det var bra att lyssna på andras. I kapellet kom jag sedan på en sak som jag gärna skulle ha kunnat berätta, men som jag inte berättade. Så ja kan berätta den här.

Det är nämligen så att jag på sommaren blev utmanad att i en månads tid läsa Bibeln och be varje kväll i ca ½h. Nu har det gått redan två månader, men jag håller på med det ännu. Det har blivit en rutin. Utmaningen gällde att jag skulle se om något skulle ske i mitt liv om jag gjorde detta. Efter en månad tyckte ja att inget hade hänt. De bara flöt på som vanlit, ja hade ju fått en god rutin och nog läst en massa smart som ja hade kunnat ta till mig, men inget drastiskt. I kapellet förstod jag sedan det. Jag är glad. All the time. Oberonde av om det har hänt tråkiga saker, om jag är trött, irriterad eller sjuk, men jag känner mig så lycklig hela tiden. Den sorten av lycka som man känner när man är med goda vänner eller lovsjunger och ber.

"Men de rättfärdiga är glada, de fröjdar sig inför Gud och jublar av glädje." Ps. 68:4

Förut var jag också glad. Denna glädje som jag nu har bara är så fullständig, den går inte att ta bort från mig. Som Petrus skriver i sitt första brev, kapitel 1 vers 8: obeskrivlig, himmelsk glädje. Det är en glädje som jag har i Gud. När jag läser Bibeln tycker jag dessutom det är så bra för jag lär mig en massa saker. Bönen ger mig också mycket för jag vet att Gud har det i sina händer och Han svarar på bön.

I Bibeln står det också att kristna skall vara glada. Vi skall ha vår glädje i Herren och vi skall få glädje av Herren. Glädje av våra medmänniskor (sannerligen!), glädje från Ordet och glädje för alla de gåvor Gud ger oss. Evangeliet kallas ju glädjens budskap, inte så konstigt att ja har funnit sådan glädje i Herren :). Prova på att söka på www.folkbibeln.net på ordet glädje, wow va många bibelord! Här har jag valt ut några:

"Du lär mig livets väg. Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt." Ps. 16:11

"HERRENS befallningar är rätta, de ger glädje åt hjärtat. Hans bud är klart, det upplyser ögonen." Ps. 19:9

"Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Bed och ni skall få, för att er glädje skall vara fullkomlig." Joh. 16:24

"Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet," Gal. 5:22

2 comments:

Anonymous said...

SÅ bra skrivet! :)

Sofie said...

Roligt att höra! D e roligt när man kommer på vad som har hänt!:) Själv har jag också kommit på en sak, men det kan jag återkomma till. Det är inte så stor sak, men viktig ändå för mig!:) Ha d jätte bra! (p.s jag har börjat med matte nu igen:P) Kraam!