18.9.06

Alkohol

Som kristen har jag valt att leva nyktert. Varför? Främst för att det är Guds vilja att vi inte berusar oss eftersom Han vet att det inte är bra för oss. Han har också sagt att ingen som berusar sig med alkohol hör Hans rike till (1Kor. 6:10). Det står alltså i Bibeln att vi skall vara nyktra och nu vill jag beskriva några tankar kring detta.

"Men vi som tillhör dagen skall vara nyktra och iföra oss trons och kärlekens rustning och ha hoppet om frälsning som hjälm." 1Tess. 5:8

Man tror att man har det roligare om man super. På lördagen var jag på en fest där varken jag eller mina vänner var berusade och vi hade verkligen roligt! :D Det som folk tolkar in i ordet "roligt" är att man sänker på ribban i många avseenden. Man kanske vågar tilltala någon man annars inte skulle våga. Dehär argumentet är fånigt, då det man påriktigt borde göra är att höja sitt självförtroende. Mod behövs också för att våga göra emot vad kompisarna gör. En som bara är modig som full är inte alls modig.

Många öppnar sig mera när de är fulla. Detta tycks också vara roligt. Man tror att man kan säga allt ut och säga vad man vill, för man har inget ansvar för vad man gör när man är full. Igen fel. Man har precis samma ansvar över vad man säger, oberoende av i vilket tillstånd man är. Den moraliska ribban sänks också. Här handlar det också om att man tror att saker som man gör som full (och eventuellt inte mins dagen efter) inte räknas. Dagen efter får många ändå "morkkis" över vad de har gjort.

Överdrivet alkoholintag skadar dessutom kroppen. Levern lider, hjärnceller dör och immunförsvaret försvagas. Man mår illa följande dag. Alkoholpåverkade människor orsakar dessutom ett flertal olyckor. Många blir otrevliga när de är påverkade och skadar andra människor också.

Varför vill man då dricka? Varför vill man göra saker som man inte skulle göra i nyktert tillstånd? Är det för att det är accepterat att göra det om man är full? Vill man uppleva något som man inte skulle kunna uppleva som nykter? Man lurar sig själv och spelar en person som man påriktigt inte är.

Jag är inte absolutist, men det finns en gräns mellan att dricka ett glas vin och ännu vara i skick att köra, eller att dricka så att man blir full (eller i syfte att bli full). Ja kan ha roligt som nykter och jag kan tala med folk som nykter och jag kan bära ansvar för allting jag gör. Jag behöver inte dricka för att alla andra gör det. Jag behöver inte dricka för att "våga göra saker" för ofta är de saker man gör som full inte de smartaste. Gud ger mig kraft att klara av allting, Han ger mig mod att stå emot frestelser och leva värdigt i det liv Han har gett mig.

"Berusa er inte med vin, där börjar lastbarheten, utan låt er uppfyllas av ande" Ef. 5:18

1 comment:

7ommy said...

Fina tankar. Int ska man dricka sig full aldrig, men de e faktiskt att nån som e full så börjar prata någon helt fiffiga saker. :D Pratar inte om mig själv...