9.9.06

Evolution och om att bekänna tron

Urval saknar moral. Inne i våra kroppar har vi massor själviska gener som oberoende av individen försöker få fram bättre egenskaper så att de skall kunna fortsätta leva och föra fram sin genetiska kod. Vi är skapade av en evolutionsprocess utan att vi var menade att bli skapta. Det fanns ingen vilja utan bara materia för att vi skulle bli till. Naturen har genom slumpen, av misstag åstadkommit detta. Är detta inte underbart?

Vad glad jag är att jag med mitt förstånd har kunnat komma fram till denna sanning. Detta är inte alls i konflikt med min tro eftersom vetenskap är en sak för förståndet och tro är en trossak. Jag kan bra tro på Gud för att trösta mig själv genom att tro att det finns liv efter döden, för att uppehålla en viss hög moral och för att fly från verkligeheten. Men jag skall anta alla vetenskapliga förklaringar på allt som sker i världen eftersom min tro endast är en produkt av mänsklig kultur.

BULLSHIT!

Såhär skall alla kristna studeranden tro. De får gärna behålla sin tröstande Gud, bara de tar till sig vetenskapligt "fakta" och inte tror att allt i Bibeln är sant. Tänk att människor hellre tror på att de blivit till av en slump utan att någon ville att de blev till än att tro på en god Gus som skapade himmel och jord och alla människor och allt som finns på jorden! Denna samma Gud bestämmer över livet efter detta och vart varje människa hamnar efter döden. Vår existens har en mening, att vi skall få en möjlighet att leva tillsammans med denna Skapare i evighet. Detta är underbart! Detta är vad som gör mig glad och lycklig! Att se hur denna Gud leder mig varje dag och gör saker i mitt liv som är för mitt bästa. Han hjälper mig i nödens stund och Honom kan jag lovsjunga i tacksamhet för allt Han har gjort! Tänk att inte ha detta...

Motivet med detta inlägg är både att skälla på evolutionsteorin (och den kurs i evolutik som jag har i skolan) och samtidigt en uppmaning för alla er kristna som tror på skapelseberättelsen att ni skall ta reda på fakta om både och (skapelse/evolution) för att kunna motivera er ståndpunkt i kommande debatter (råd: läs Evoluution maailmankuva av Phillip E. Johnson). Efter att jag har läst boken färdigt kommer jag att komma med ett mera heltäckande inlägg om evolution vs. skapelsen. Nu uttrycker jag bara allmän irritation över att vi bara blir undervisade i darwinism och skall anta det som den enda sanningen. Outbildade som vi är har vi inga bevis för att evolutionsteorin inte skulle vara sann och det är där jag blir irriterad. Att veta att jag på lektionerna tar emot felaktig information, men jag vet inte varför den är felaktig eller vad av detta som inte överensstämmer med skapelseberättelsen. Speciellt kan jag inte argumentera emot för mina argument skulle väldigt snabbt ta slut. Så nu skall jag utbilda mig med diverse material som läraren av någon anledning inte föreslog, så sedan får jag se hur mycket visare jag har blivit. Antagligen kommer jag i samma veva att lära mig lite om evolution också, vilket med tanke på kommande tentläsning inte alls är ovälkommet :P.

En anna sak som ajg vill säga när jag talar om olika läror och hur vi skiljer oss från massan, eller kommer att skilja oss från massan är att vi skall stå för det vi tror på, särskilt inför våra icke-kristna kamrater. Vi skall bekänna tron till dem och bertta åt dem om Jesus och om vad som står i Bibeln och hur olika saker skiljer sig från det vi lär oss i skolan så att de inte mister en chans att få del av detta underbara som jag beskrev i förra stycket. Detta är för mig just nu en viktig sak, som kan vara smått kämpigt. Men ta alla chanser som ni har till vara att berätta om er tro, för desa chanser ger Gud till er för att ni skall omvända era medmänniskor! Tänk på vad ni äger i tron och hur bra era vänner och bekanta skulle ha det om de också ägde samma glädje och trygghet. Herrens Jesu Kristi nåd vare med er!

No comments: