6.9.06

Min Filofax

Jag måste tillägna ett bloginlägg åt denna invention som kallas Filofax. Jag vet inte när den uppfanns eller av vem, men det är en klurigt smart uppfinning. Förut tyckte jag inte om Filofaxar, jag behövde dem inte till någonting, men ändå ville mamma att jag skulle ha en i varje storlek. Filofax hör till en av de saker min mamma uppskattar mycket högt, hon har av dem i obeskrivliga mängder :). Jag förstod inte varför man skulle ha allt på lösa blad och själv måsta skriva in allting, när datorerna och telefonerna hade kommit, men nu har jag insett betydelsen av en kalender där man själv måste skriva in allt, den är så mycket personligare! Senare i livet har jag upptäckt att en Filofax är nyttig. Jag började använda min första, en mörkröd pocket Windsor för några år sedan. Varje år byttes kalendern till en nu upplaga och nu ordnas mitt liv enligt en brun personal Hamilton zip-around.

I början använde jag Filofaxen mest för att skriva in olika prov och bemärkelsedagar och jag kollade i den bara när jag hade tråkigt :P. Efter det blev den en plånbok då jag kunde ha pengar och kalender i samma, men ju äldre jag har blivit desto mer har jag blivit beroende av min Filofax. Mamma är ofta förundrad över hur jag minns så bra alla händelser över en lång tid framöver, men det beror endast på att jag så ofta bläddrar i Filofaxen (okej, mitt unga minne kanske överträffar mammas ibland). Gamla Filofaxkalenderblad är roliga att spara för då ser man hurdant ens liv har sett ut, t.ex. år 2001 :). När jag är äldre har ja kanske redan årtionden av liv sparade på Filofaxblad. Okej, blog och dagbok kan man senare också ha gläjde av att läsa :P.

Iår när jag igen började studera märkte jag att jag inte skulle klara av att hålla reda på alla småsaker om jag inte hade min Filofax. Där står allt om alla kurser jag går på, där skriver jag in alla små inköp ocg besök jag måste göra (som man oftast bara brukar minnas för stunden och sedan glömma bort) och där står när jag skall jobba. Där finns ännu också alla bemärkelsedagar och allt församlingens program, som jag säkert skulle komma ihåg annars också, men då man skall boka tid för någonting är det bra om allt ens program finns nedskrivet. Ja hade tänkt hålla min Filofax snygg, men när man plötsligt kommer på nånting som man snabbt skall skriva ner och man hela tiden får fler o fler saker som skall rymmas på en dag blir den lätt ganska klottig :P. Min nuvarande Filofax går dessutom att stänga med dragked så jag sätter lappar mellan dagboksbladen, ibland sätter jag hål på dem så att de går in i ringarna, men ändå blir den ganska så full och råddig. Fast så skall en personlig kalender se ut, massor klott, lappar o Post-its, allt i min egen stil.

En Filofax har förutom dagboksbladen också blad för ekonomi, skola, adresser och mycket annat. Så hela mitt liv är egentligen organiserat tack vare Filofaxen. Min Filofax beskriver mig ganska bra, den är råddig som jag, den har massor program som jag går på och all information om mig, församlingen, mina studier o sånt finns i den. Det första jag gör när jag har ledig tid på morgonen och det första jag gör när ja kommer hem och sätter mig vid datorn (faktiskt för att göra skolsaker nuförtiden!) är att jag öppnar Filofaxen och kollar vad det var jag skulle göra och vad jag skall göra de följande dagarna.

Första sidan i min Filofax är ett kort där det finns en bild av två gubbar i trasiga kläder och så står det "it all started when I lost my Filofax". Så känner jag mig nu också, kanske beroendet lättar ibland, men för en studerande församlingsaktiv jag-vill-hinna-göra-allt-människa som jag är en Filofax väldigt nödvändig. Ha ordning och reda på era liv, börja använda Filofax!

1 comment:

Hanna said...

Hihh :) Ja har lärt mig hyperlinkka :P *klapp på axeln*