25.10.06

Universitetsstudier

Jag har kommit underfund med hur universitetsstudier fungerar. Första året har man mycket lätta kurser, meningen är främst att bilda en grund för kommande studier, men också att studernaden på samma fakultet skall lära känna varandra. Sånt är kul. Andra året lär man sig att de tjocka (över 1000sidiga) engelskspråkiga böcker man har som kursbok är till för annat också än styrketräning. Man kan läsa dem!

Iår har jag till mina båda större tenter läst de avsnitt i de tjocka böckerna som hör till tentavsnittet. Många gör det ännu inte heller, eftersom man klarar sig ganska långt med föreläsningsanteckningar. Men jag tycker det är småmysigt att sitta på Gumtäkts bibba och läsa en eftermiddag.

Den intressanta poängen jag egentligen har kommit fram (som någon försökte berätta åt mig redan för några veckor sedan när jag tyckte att en kurs var hopplöst svår) är att man inte skall förstå kursinnehållet förrän när man läser till tenten. Före det är allt bara detaljer man kommer ihåg från enstaka föreläsningar, formler som man vet att en viss sorts uppgift kan lösas med och så sitter man där med sina detaljer och misströstar. När man väl tar tid på sig att börja läsa till tenten och faktiskt läser avsnitt i tentboken får man plötsligt en aha-upplevelse, en till och snart greppar man de små detaljerna och ser helheten.

Nu vet jag att så inte ännu har hänt med min Amor-tent. Jag har suttit timmar på bibban, jag har läst igenom hela avsnittet och det var sannerligen intressant. Jag ser några helheter, men kvantmekanik är bara så förfärligt abstrakt! En elektron kan beskrivas med en ekvation och med denna ekvation kan man bestämma sannolikheten att elektronen befinner sig på ett visst ställe en viss tidpunkt. Allt är bara bokstäver och jag ser ingen mening med det hela. Gjorde ett övningsprov och jag förstod något.

Jag är lite frustrerad. Dock har jag själv valt att studera kemi och jag tycker om utmaning... Allt är inte lätt och det är säkert nyttigt att gå svåra kurser också. Jag har ännu en dag på mig, jag vet inte vad jag skall läsa, kanske kan jag öva mig på uppgifter (inte för att de är möjliga att klara av). Vi får se vad resultatet blir. Alltid finns en bakdörr (hurra för friheten att bara hoppa av kurser!).

No comments: