9.10.06

Körverkstad i Kokkola

Åh vad ett veckoslut i Österbotten kan pigga upp en. Tack för en fin helg alla vänner! Det är då alltså såhär att jag på torsdag hade grymt brottom. Först måste jag packa min väska i största hast, sedan försökte jag läsa till tenten, vilket snarare stressade upp mig ännu mera än att jag skulla ha lärt mig av det och sen bar det av till skolan. Med all packning med mig. Tenten gick bra, men att bära på packningen därefter var tungt. Jag ville dessutom gå till Sokos 3+1-dagar så ja sprang sen där och svettades i folkmassan och fick musklerna att skaka efteråt. Men sen fick jag sitta/sova många timmar i tåget och det var skönt. Väl i Nedervetil hos Sofies familj åt vi och sedan var det ungefär läggdags. Fast två flickor låg och pratade sent in på natten... :)

På fredagmorgonen vaknade vi 6:30! Jo, ni läste rätt, 6:30!!! Och jag klarade av det :P. skolan började 8 (okej, 5 före) och vi var där 20 före, vi sku helt bra ha kunnat vakna 7 :D. Jag följde med på geografi-, tyska- och mattelektionen. Sen hade vi några håltimmar så vi hann diskutera med andra lite. Mattatimmen var bäst, Kronobys lärare är riktigt bra :) (okej, jag säger detta för att provocera, men tycker samtidigt nog det pårikit). Efter skolan for vi till Melinda och äta. Melinda bor i ett otroligt vackert hus (stor villa) nånstans i Kronoby, jag fotade lite i huset för de hade så fint där :). efter lite slumrande i fåtöljen tog vi bieln tillbaka till skolan och spelade sähly med Kronoby församlings ungdomar. Det var roligt! Sähly är skoj, men i gott sällskap är det superskoj! Efter sählyn var det höstmöten i Nedervetil, sedan till Johis och sova. Fast först tittade vi en härlig film: A walk to remember. Shane West och Mandy Moore i huvudrollerna, den handlade om en kristen flicka, Jamie, och en bråkig pojke, Landon. Landon hade fått straffarbete så han träffade Jamie ganska ofta, de hade huvudroller i ett skådespel och sedan blir han förtjust i henne. Filmen var otroligt romantisk och nyyhky, vi grät störtfloder hos Johis :').

"Jamie: How can you see places like this... and have moments like this and not believe?
Landon: You're lucky to be so sure.
Jamie: It's like the wind. I can't... see it, but I feel it."

"Landon: I might kiss you.
Jamie: I might be bad at it.
Landon: That's not possible. "

Lördagmorgon var jag inte precis pigg på att stiga upp tidigt igen, men måst man så måst man ( och sover i frukostbordet :P). Vi duschade, packade och sedan kom Netti och hämtade oss till Körverkstaden i Kokkola. Där började vi ganska snabbt med sjungandet. Vi hann på lördagn öva alltsomallt 9 sånger(!). Netti, Johi och Nina sjöng sopran, Sofie, Eva, Melinda och jag sjöng alt. I början gick det lite kråtot(?) till, men på eftermiddagen var jag redan jätteglad över att få sjunga. På dagen kom Jocki Sandbacka och hade föredrag, samma ämne som på Pieksämäki, men bra med repetition :). På kvällen uppträdde vi i Sockenkyrkan i Karleby, fyra sånger med Evangelicum och fyra med gospelkören och Evangelicum. Det kändes så otrolit skönt att få sjunga i kör!! Det lät vackert och jag älskar verkligen att sjunga, speciellt till Guds ära! Nå, efter konserten gick vi till församlingshemmet och hade kvällsprogram och lovsång. Senare på lägerområdet hade vi ännu lite korvgrillning och chill :). Vi var alla trötta och utmattade så vi somnade snabbt och sov som stockar.

På söndagen packade vi, övade ännu en sång till coh sedan åkte vi till Karleby stadskyrka. Per Stenberg predikade, vi sjöng och det var allmänt skönt att få vara på gudstjänst. Klockan 15:30 for tåget tillbaka till Helsingfors. Jag var nog ledsen att lämna vännerna bakom och åka tillbaka till vardagen. Det är så avslappnande att ta paus. Och att sjunga i kör (speciellt med Evangelicum) var verkligen skönt och avslappnande. Vännerna är dessutom ytterst underhållande (Johi :D) och bra att diskutera med. Så tack för det ni alla vänner! <3 href="http://tommykm.blogspot.com/">Tommys blog). Henrik var snäll nog att steka plättar åt oss på kvällen och sedan titta vi film. Det var en bra avslutning på veckan och jag hade fått ladda upp mig för en till vecka :).

Idag var en sämre dag. Eller nog helt okej, för jag var på Stockmann och övade mig in i arbetet. Jag kommer att arbeta imrogon 15-21, onsdag 15-21, torsdag 8-16, fredag 15-21 och lördag 8-21. Kom gärna och hälsa på mig på Stockmann Jumbos kennel- och trädgårdsavdelning. Konstaterade att Stockmann är ett bra ställe att arbeta på: goda förmåner (bra lön) och god arbetsmiljö samt att kunden värderas till det yttersta så kunderna vet att uppskatta försäljarna :). Jag ser alltså mycket framemot jobbet. Efter att ajg bekantat mig med arbetet och fått alla kläder och diverse saker for jag till skolan (den mindre trevliga delen av dagen). Jag satt i bibban och räknade räkneövningar som var omöjliga, men tog 1h paus för att gå på fitball, det var skönt för musklerna. På kvällen spelade vi ännu fotboll och nu skall jag snart skriva sista inlärningsdagboken (jess!). Väntar med spänning vad veckan bär med sig. Gud välsigne er alla och er vardag!

Matt 19:12 är värd lite uppmärksamhet... "den som kan förstå detta, må ta det till sig."

No comments: