29.1.07

Evigheten i sikte (uppdaterad!)

-Hanna, du ser verkligen glad ut? Hur var det i Vasa?
-Helt underbart!
... så går flickan hela dagen och ler som aldrig förr! Hon har verkligen rörts av den helige Ande!

Den 26-28.1 var jag (ännu för en vecka sedan) påväg till UK i Karis. Jag var lite nedstämd och såg inte framemot den helgen. I kyrkan den söndagen väcktes i mig en tanke: att göra allt för att få fara till Vasa på SLEF-läger iställe. Så jag gjorde allt och på tisdagen var allt klart för min resa till Vasa :). Nu i efterhand kan jag säga att Gud svarade på bön och ledde mig till Vasa för att fira en välsignad helg!

"Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt. " 2Kor. 4:18

Vecksolutet började på fredag(morgon) kl. 13:06 då tåget stack iväg. Benjamin och jag försökte planera ungdomsarbetet i tåget, men de blev mest till annat. I Parkano gick loket sönder och jag var småfrustrerad och trodde vi skulle missa tågbytet i Seinäjoki :D. Men allt gick väl och vi fick verkligen byta i Seinäjoki och detta gladde mig några gånger under resan :D. Dock bytte vi denhär gången tåg istället för kläder. Framme i Vasa packade vi väskorna i Tiainens bil och åkte till en kebabmesta. Efter de åkte vi till Evangeliska Folkhögskolan (EFÖ), anmälde oss och strax började jag skaka. Uppe i festsalen satt flickorna, intet ont anande :P och väntade på att programmet skulle börja. 10 före 7 stiger pojkarna och jag in i salen. Nina ser mig, Netti ser mig, Johi ser mig... Ett skrik. Flickorna tittar alldeles överraskade på mig och rusar för att omfamna mig (fint ord eller hur?). Ett glatt återseende och ett stort leende på allas läppar resten av kvällen. Mina kindmuskler blev sjuka av så mycket glädje :). På kvällen fick vi sedan se en film, The forbidden peace, som handlade om hur judar och araber (dödsfiender) omvänder sig och blir kära vänner. Mycket bra film! I vårt lilla rum tar Cristine, Nina, Netti, Johi, Sofia, Sofie och jag fram våra Biblar på natten och läser i Efesierbrevet och ber. Välsignat!

"Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina begär, och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet." Ef. 4:22-24


På lördagen fick vi första gången lyssna till Johan Candelin, helgens huvudtalare. Han talar om oss människor i världen, men med ett evighetsperpektiv. Gud är evig och vill dela evigheten med oss. Det val vi gör i tiden är avgörande för var vi kommer att befinna oss i evigheten! I Jesus Kristus erbjuds evigt liv i himlen för dem som tror. Är det väl med min själ? Candelin är en otroligt inspirerande man som har varit med om mycket och delar med sig av vad han har sett och hört så att alla får veta. Kina, Indien, Sri Lanka... you name it! De finns kristna överallt och Guds rike växer överallt (70 000 nya kristna varje dag)!

"Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus." Joh. 17:3

Till lunch (se bild ovan) åkte vi till samma kebabmesta som kvällen före, åt, talade, skrattade och blev belåtna och åkte tillbaka. På EFÖ gick vi på ett seminarium om nådegåvor, talare: Johan Eklöf. Seminariet var riktigt bra, vi skall inte vara så rädda för nådegåvor. De ges till alla och den gåvan som ges till oss kan vi inte säga nej till, utan vi skall använda den enligt vår bästa förmåga. Efter kaffe fick vi lyssna på Candelin igen, denhär gången om att vi skall låta Jesus regera i våra liv. Vi skall vara såsom Jesus. Vi skall demonstrera Guds rike med hurdana vi själva är, proklamera det och invitera till Guds rike. Vi är som månar som Gud (solen) lyser på så att vi kan lysa. Till slut skall Jesus komma för att återupprätta Guds rike. Igen fick jag erfara vilket engagemang Candelin har i att föra framåt Guds rike. Hur människor runtom i världen sprider evangelium trots förföljelse och hur Gud så mäktigt påverkar där Guds rike finns!

"Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. " Matt. 5:10

På kvällen fick vi middag och sedan var det dags för festkväll: Praise club, Maria Cederholm, några talare och till sist nattvard och lovsång. Guds närvaro kändes så starkt där i salen, det var härlig gemenskap vid nattvarden och senare sjöng vi till Herrens ära. Underbar lovsång, avlösande tårar, bön och förbön. Gud har gett mig så mycket i mina vänner! Vi fortsatte kvällen på McDonalds i form av intressanta diskussioner med Gädda om inre mission, församlingar o sånt. 1-tiden for vi tillbaka mot EFÖ och satt ännu uppe o talade tills sängen kallade halv 3.


Trötta vaknade vi sista morgonen till morgonmål, halvtimmes bön och mera Johan Candelin. Att be ½h i början på dagen var upplyftande. Johan Candelin tog upp att vi skall dela med oss av allt vi har, främst den tro vi har. Vi skall hålla fast vid Bibeln och veta att vi för den skull kommer att få lida smälek. Men djävulen förmår inte stoppa Guds rike, bara den yttre kyrkan. Där Guds Ord finns kommer folk att samlas ända tills Jesus kommer tillbaka. Men vi skall samla flera människor till Guds rike! Jag har verkligen blivit inspirerad av Candelin. De människor han presenterar, kristna som på bekostnad av sitt liv för budskapet framåt. Vilken tro de har!

"Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." Luk. 17:21


Kl. 13 var det avslutningsgudstjänst där Evangelicum sjöng och Candelin predikade. Efteråt sprang jag för att dricka kaffe, hämtade väskorna kramade om flickorna och så skjutsades vi till Vasa tågstation. Första tågresan satt vi bara och tala och var glada över en helg som överträffat alla förväntingar. Byte i Seinäjoki :D (denna gång bytte vi också bara tåg) och sedan nörda ja mig hela resan från Seinäjoki hem. Väl hemma åkte vi ett gång till Hesburger med Jan och Tommy som firade sista timmen av sin första loma. Riktigt glada pojkar var det nog :).

Denhär helgen betydde verkligen mycke för mig. Evigheten skall ständigt vara i våra tankar. Vi kan dö vilken minut som helst och då skall vi vara beredda. Vi skall föra ut Guds rike till dem som inte ännu tror. Där är min utmaning nummer 1. Vi skall be mera, för det vi ber om i Hans namn har Gud lovat att vi skall få. Det är utmaning nummer 2. Det som betydde mycket för mig i Vasa var den troendes gemenskap vi kunde ha unga och gamla. Guds rike ligger inte förankrad i någon församling, den finns där de väckelsekristna (de som tror och för vidare) är. Denhär helgen var många troende kristna samlade i Vasa och Herren var där och rörde vid många. Lovsången, bönen och Guds Ord stod i centrum och jag kände verkligheten i orden "där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem." Han talade till oss genom Johan Candelin och många andra. Han gav oss hopp, kraft och nya idéer.


"Han predikade Guds rike och undervisade med stor frimodighet om Herren Jesus Kristus utan att bli hindrad." Apg. 28:31

Idag har jag sedan försökt leva enligt allt som jag hade lärt mig på lägret. Jag fick dessutom en fin chans att diskutera alla nya saker med Ina idag :). Så insåg jag en sak: Gud har gett mig gåvan att lätt bli bekant med nya människor. Denhär gåvan är mitt redskap till att föra folk till Guds rike. Han skall ge mig kraft att göra Hans verk. Herren har dessutom gett mig kristna vänner till att uppmuntra mig i tron, till att vara trossystrar och -bröder med mig och dessa vänner är jag beroende av. Ännu idag går jag omkring på rosa moln, kanske känslan snart avtar, men den nya insikten skall hållas kvar. Tack Herre för allt jag har fått vara med om under veckoslutet i Vasa!


"Han sade: Tiden är fullbordad och Guds rike är nu här. Omvänd er och tro evangelium!" Mark. 1:15

Post scriptum. Kolla gärna följande länkar:

http://www.worldevangelicalalliance.com/

http://www.martyrkyrkansvanner.net/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=42

http://www.korsetsbudskap.nu/lidandekristna.kb1.03.html

2 comments:

Sofie said...

Åh så bra inlägg! Du är bra på att återge det väsentligaste! Tack för din underbara överraskning till oss! Den här helgen var på allt sätt bra! Nya insikter fick man och ny inspiration och en vilja att på riktigt börja demonstrera Guds rike! Tack till Gud för att Han ledde oss alla till Vasa den helgen!

Anonymous said...

Underbart skrivet, Hanna! Verkligen! Jag instämmer helt med föregående talare om den fantastiska överraskningen att du också kom dit. Det skulle helt klart inte ha varit samma sak utan dig. Jag är så glad att du trivdes, tyckte om det och fick ut massort av helgen. Tack för att du kom! Förresten, jag tror att du har helt rätt angående din egen nådegåva. Att nå ut till människor och lära känna dem är en fin och speciell gåva! Tack för att du är den du är! Gud välsigne dig!
Bamsekram!