13.1.07

Beslut (förnyat inlägg!)

Jag har beslutat mig för att
1. Sitta endast 1h per dag vid datorn (om jag råkar hamna stå vid en dator räknas det också)
2. Föra dagbok över de kristna föredrag jag får lyssna till
3. Bjuda in mina icke-kristna vänner till alfakursen i vår

Inspiration till beslut nr. 3 fick jag till en början på nyårslägret, efter det påminde Herren mig genom Lukasevangeliet och imorse på alfamötet tog kyrkoherden igen upp hur viktigt det är att vi kristna missionerar, speciellt i vårt eget land och bland våra vänner.

"Till er, mina vänner, säger jag: Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer. Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta." Luk. 12:4-5

"Jag säger er: Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar. Men den som förnekar mig inför människorna skall bli förnekad inför Guds änglar. " Luk. 12:8-9

"När man ställer er till svars i synagogor och inför makthavare och myndigheter, så gör er inga bekymmer för hur ni skall försvara er eller vad ni skall säga. Ty den helige Ande skall i den stunden låta er veta vad ni skall säga." Luk. 12:11-12

Vi har två mål som kristna. Dels att leva våra liv till Herrens ära så att vi på den yttersta dagen skall få komma till Hans eviga rike, men dels också att samla våra medmänniskor till detta eviga rike. Missar vi på nåndera av punkterna når vi alltså inte det slutliga målet. Jesus säger i Lukasevangeliet såhär: ”Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.” Vi skall alltså vara oerhört varse om både vårt eget kristna liv och våra vänners. Jag vet hur pinsamt det känns att tala om Jesus med sina vänner. Vilken oerhörd tröskel man måste gå över. Vilka mängder av snusk, elakheter och annat skräp man talar med vännerna om, men trossaker är av någon anledning tabubelagt. I Matteusevangeliet 12:36 står det såhär: ” "Men jag säger er att för varje onyttigt ord som människor talar, skall de stå till svars på domens dag". Denna oerhörda rädsla att tala om de viktiga sakerna trots att Jesus har gett oss ett löfte att sätta orden i vår mun (se Luk. 12:11-12 ovan).

I Lukas 6 liknas vi kristna med träd och det talas om att vi skall bära frukt. Denna frukt är just de mänskor som vi för till Jesus.
”Det finns inte något bra träd som bär dålig frukt, inte heller något dåligt träd som bär bra frukt. Ett träd känner man igen på frukten. Inte plockar man väl fikon från tistlar eller vindruvor från törnbuskar? ” Luk. 6:43-44

2 comments:

Anonymous said...

De e bra att ta sina icke-kristna vänner me på enkla och roliga kristnagrejjer:)
Ha de bra! Kram och välsignelse!

Hejafreja said...

De e bra med beslut. Hoppas du e bättre än jag på att hålla löften, så många gånger som jag har beslutat mig för att inte äta godis o sånt ;)