4.1.07

Carpe Diem!

Jag tror att människan är kortsiktig. Trots mina otaliga försök att planera min framtid långsiktigt misslyckas jag oftast. Efter gymnasiet hade jag en plan att komma genast in till medi, studera mig färdig på 6 år, gifta mig, få barn och leva lycklig i alla mina dar. Ganska naivt nog :D.

"Sina frommas fötter bevarar han, men de ogudaktiga tystas i mörkret, ty av egen kraft är ingen stark." 1Sam. 2:9

Först denhär sommaren insåg jag detta. Att man inte bara kan lita på egen förmåga utan Gud kanske har en helt annan plan för en som man för stunden inte ser. Skulle jag ha kommit in på medi genast skulle ja int ha fått uppleva allting som jag nu har fått uppleva dessa 1½ år. Kanske hör det inte till Guds plan att jag nu heller skall komma in. Men jag skall låta Gud leda mig. För stunden känns det att medi ännu är mitt kall, men jag skall nog hålla andra möjligheter öppna också.

"Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga." Matt 6:34

Detdär med att människan är kortsiktig är väl så vi skall vara. Vi skall leva var dag till Guds ära eftersom var dag är en gåva av Gud och varje dag kan vara vår sista. Naturligtvis skall man göra planer, men man skall ha ögonen på det som är av betydelse här i livet. En sak: det eviga livet. Många gånger kan det hända att man gör sig bekymmer för något långt in i framtiden, t.ex. ett inträdesförhör eller studentskrivningar. Trots att denna stress är ideligen närvarande kan man för stunden glömma bort det om man gör något roligt. Man kan njuta av en rolig film t.ex. fastän man egentligen är stressad.

Samtidigt är människan nog på ett sätt långsiktig. Hon drömmer om framtiden. Är hon i en period som inte är så behaglig så blickar hon in i framtiden och längtar efter bättre tider. Men så tror jag att vi är menade att vara. Vi skall inte bekymra oss för framtiden, Gud har ju hand om oss :), men vi skall planera vårt liv.

"Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Fader dem. Är inte ni värda mycket mer än de? " Matt. 6:26

Vi skall alltså göra planer för framtiden, medvetna om att Gud har en plan för oss och vi skall be att Han leder oss och sträva efter att våra planer går i enlighet med Hans. Men vi skall inte överdrivet oroa oss över vår framtid, just p.g.a. samma Guds omsorg om oss. Vi skall koncentrera oss på det väsentliga, dvs. vårt liv efter döden, men också göra vårt bästa med det liv vi har fått till låns av Gud.

"Människans hjärta tänker ut sin väg, men HERREN är den som styr hennes steg." Ords. 16:9

3 comments:

Annie said...

Mycket bra skrivet, Hanna! Det tål verkligen att tänkas på och stämmer bra in på mig. Tack ska du ha! :D Kram! Guds välsignelse!

Hejafreja said...

Japp, ett felsteg kan förändra hela livet, ett val kan vara avgörande... Men kanske kan vi lita på att nån hjälper oss på traven och leder oss på rätt väg :)

JJ said...

Ords 16:9 e toppen