1.1.07

Ett nytt år

Gott Nytt År 2007!

Mitt nya år började igårnatt kl. 00:00 med skålande, sedan raketer och fortsatte med Trivial Pursuit och skratt i goda vänners sällskap. Enligt tradition (sedan minst 20 år tillbaka) firade vi nyår med gamla vänner från Lahtis. Vi myste (tråmades) 4 ungdomar på baksätet för att Freja kom med i vårt nyårsfirande iår. 3-tiden var vi hemma, gick ganska kvickt och sova därför att vi var mycket trötta efter vår vistelse i Österbotten och nyårsnatten. Vi vaknade efter 12, åt gröt och började titta på Lord of The Ring, The two towers (extended version) och fortsatte med konfektaskarna där vi lämnat dem före vi åkte till norr. Mitt i filmen hade vi paus och åt nyårsmiddag. Pappa hade hittat ett recept av Timo Koivusalo så han och mamma hade förberett råa oxfiléer med riven pepparrot, en sås med pepparrot och smetana samt potatis. Läckert! Efter middagen såg vi filmen till slut, gick i bastu och tittade bilder från vår Österbottenresa och den lovsångsdvd vi fick i julklapp, oj va Mamma tyckte om den!

Förra nyåret skrev jag en summary över hur mitt år 2005 hade varit. Är mycket oengagerad att göra det nu, men there's plenty of time så får se vad denna text blir till. År 2006 har varit mitt livs bästa år, eller det år jag har mest roliga minnen ifrån och de dåliga sakerna har tiden förskönat :D. Många nya, fina upplevelser, massor härliga nya människor, en hel del andligt och psykisktmognande. Ett helt år till i mitt livs historia. Våren gick som vanligt (usch att säga sådär) åt till att läsa till inträdesförhör, sommaren var jag mycket med Sofie och andra vänner hemifrån och från Kronoby (kommun). Jag var mest borta hemifrån på läger eller resor, men hann nog vara med min familj också. På hösten började jag läsa biologi på Universitetet och så jobbade jag som barnvakt åt 5 härliga flickor då och då. Jag har under hösten och före julen också jobbat på Stockmann och det har varit en upplevelse. Från år 2007 väntar jag mig mycket: jag hoppas få en studieplats som jag kan fortsätta studera på i många år, jag hoppas lära känna ännu mera människor och sprida Guds budskap till dem och jag hoppas att min nya post som ungdomsledare i församlingen skall vara givande både för andra och mig själv.

Jag tar härnäst upp fem områden inom mitt liv och berättar vad inom dem har förändrats eller hållits samma och hur jag skall utveckla dem vidare.
1.Trosliv. Jag har definitivt vuxit mycket i min tro, efter sommaren blev jag en aktivare bibelläsare och på sommaren/hösten har jag haft tid att jobba med det religiösa. Hela mitt liv kretsar runt min tro, det präglar allt jag gör och jag vill tro att jag har blivit öppnare med min tro. Inom församlingen har vi forsatt med massor aktiviteter och vi har börjat koncentrera oss mera på den aktiva tron och på att studera Bibeln och grunda våra åsikter i vad den säger. År 2007 skall jag fortsätta jobba med att bli öppnare med min tro och regelbundet läsa Bibeln.
2. Vänner och familj. Jag har hållit kvar mina gamla vänner, koncentrerat mig mera på de kristna vännerna och mindre på de icke-kristna. Jag har fått många nya vänner och lärt känna många vänner bättre. Jag har haft mindre tid med familjen än tidigare, men jag har nog hunnit umgås med dem också och tycker lika mycket om dem nu och de mår bra :).
2b. Kärlek. Jag har säkert varit förtjust många gånger under året och jag har lärt mig en massa nya saker om kärlek (både eros och agapé, men här menar jag eros). Jag har ännu inte hittat mannen i mitt liv, men jag låter Gud ta hand om det när tiden är rätt.
3. Hälsa. Jag har varit frisk hela året. Kanske var jag förkyld nångång på våren. Jag har motionerat lite mera och fortsatt punttisbesöken med Anni. Jag har ännu ibland svårt att andas och nu i november bröt nånslags eksem ut på mitt ansikte. Jag skall försöka hinna med ett läkarbesök i januari.
4. Utbildning. Jag har läst mest biologi under året och det har varit riktigt intressant. I juli fick jag veta den krossande nyheten att jag inte kommit in till medi, men iår skall jag försöka pånytt. Jag har tänk ta sjukis som ett alternativ iår och även denna sak lämnar jag i Guds händer. Må Hans vilja ske.
5. Ekonomi. Iår har jag spenderat pengar på det avnliga: kläder, väskor och skor. Min grderob börjar vara fulländad så jag hoppas att jag kan spara in på shopping iår. Jag har tjänat in pengar genom att vakta barn, vara hjälpledare på läger och vara försäljare på Stockmann.

Jag tror att ni läsare hellre läser ett mycker för långt inlägg än två medel för långa inlägg så jag tränger in i detta inlägg även vår vistelse i Österbotten. Det började med att Freja, Emma och Tommy kom till oss på julgröt kl. 10:30 på onsdagmorgon (27.12). Sedan en lång bilfärd upp, vi åkte via Idepark i Tammerfors; Finlands största köpcentrum! och åt i Jalasjärvi tillsammans med Sandells som också var påväg uppåt. Väl framme i det mörka Österbotten åkte vi rakt till Anus där vi hade ett överraskningsparty för Otto. På plats träffade vi en massa vänner och hade en superkväll!

Nästa morgon spela vi hockey i Kronoby ishall, helt spegelblank is och helt ljuvligt att få glida fram friktionsfritt på isen. Svettiga och lite skadade blevo vi. Efteråt var vi bjudna till Lyttbackas på lunch. Flickorna hade fixat god mat och så slappade vi oss i de sköna fåtöljerna tills vi 6-tiden åkte mot Johis på filmkväll. Kvällen var mycket lyckad, god mat och roliga filmer :). Tack Johi! På fredagmorgon hockey igen och sedan lunch hos Johis (Freja och jag sov hos Sofies) och sedan körde vi ännu norrut mot Kokkola.

Nyårslägret i Kokkola var en underbar upplevelse! Mycket bra lovsång, jag fick gå på förbön, vi gick på promenader i staden, lyssnade på fina bibelstudier av Vesa Ollilainen, åt god mat och njöt av sällskapet! Det var många okända människor, men ett helt stort gäng som vi kände och som vi hade the greatest time med! Vi måste tyvärr åka iväg på söndagmorgon och det blev ett vemodigt adjö. Vår bil hade dock andra planer så den fördröjde vår avfärd med ca en timme så vi hann lite sitta och lyssna på bibelstudium ännu. Sedan körde vi neråt trötta och fyllda med tankar och nya minnen :). Det ryktas att nyårsnatten på lägret var lika oförglömlig och underbar som resten av lägret, kanske vi nångång får uppleva det :).
Tack till alla som var med på lägret och med oss i Österbotten!

Tack alla som har gjort år 2006 så oförglömligt!

Tack Gud att jag har fått uppleva alla år från 1987 till 2006!

10 comments:

7ommy said...

Tack tack, tack ti dig oxå! :D

Hanna said...

hej täänx mään att ja fick köra din bil :)

Jossan said...

Oj oj oj...Oflilé med rivem pepparrot och potatis..låter smaskens!!:P Tack själv för en otroligt roligt och oförglömlig tid med dig och de andra under er tid i Österbotten och på Nyårslägre!:)Må medges att jag jag e glad att er bil hade andra planer för er hemfärd, på det sätte fick vi ha er hos oss längre!:D Du har uppnått fina mål i ditt liv det senaste året..fortsätt med det:) Ha det bra vännen! Sköt om dig! Kramizar! Guds nåd!

Anonymous said...

Tack själv för ditt sällskap!

Anonymous said...

O man kan ju gissa vem som har gjort det hela så trevlig, Henrik som har varit en så bra broder på alla planer, men d e inget att tacka för, d e sån ja är
//Henrik han som är så trevlig

Hanna said...

Där kunde ju stå iställe Henrik den anspråkslöse?

Annie said...

Tack ska du ha för allt, Hanna! De dagar ni var här uppe var helt enkelt underbara! Ett välsignat gott nytt år till dej! Kram!

Anonymous said...

var e bilderna???

Hanna said...

Ja e allti på fel dator för att sätta ut dem, tyvärr. Men ja ska försöka :)

Anonymous said...

Bra bilder!:D