22.1.07

Måndag

"Han låter snö falla som ull, rimfrost strör han ut som aska." Ps. 147:16

Gud har igen visat hur härlig den jord är som Han har skapat. Vit vacker snö, smällande kyla. Dethär kallar jag vinter. Tack gode Gud för vädret! De e minst -15 grader nu därute, man fick riktigt fundera vad man brukar ha på sig dagar som denna. Tillochmed solglasögon kom väl till pass idag. Glädje :).

Jo, så inleddes alfakursen idag. Programmet för varje måndag ser ut såhär: 18:30 mat, 19 föredrag, 19:45 kaffe, 20 diskussion, 21 slut. Föredraget idag hölls av medicinedoktor Karl von Smitten och ämnet var "Kristen tro-på vilka grunder". von Smitten inledde genom att bläddra i lilla Katekesen och kolla hur utförligt trosbekännelsen förklaras där. Sedan undrade han hur man kan tro på detta? Sedan benade han ut tro, hur den uppstår, att den baserar sig på tillit, att vi inte kan nå tron genom enbart förståndet och hur vi genom att tro kan vara med om stora saker. Han tog upp särskilt Hebreerbrevet och jag plockade ut vers 6, men läs gärna hela kapitlet.

"Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom. " Hebr 11:6

Vidare fortsatte von Smitten med att ta upp den helige Ande. Att vi endast kan tro genom den. Tron kan vi söka och uppehålla genom att umgås med det som är kristet: rannsaka Bibeln, be, vara i troendes gemenskap... I vår diskussionsgrupp talade vi om hur vi kristna är i särställning. Vår gud väntar inte på att vi skall komma och tillbe honom, utan Han kommer till oss, kallar på oss. Jag har fått allt av Gud utan att jag själv har gjort något för det och jag behöver inte utföra några gärningar mera, bara tro på Honom och leva i den tron.

"Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet. " Rom.4:5

"Jesus sade: "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?" " Joh. 11:25-26

No comments: