1.9.07

Om att lära sig

Det finns en hel del information/kunskap som inte går att läsa om i böcker eller på internet. Dels är jag en som gärna lär mig saker genom böcker eller genom att googla fram det, men också genom helt vanliga saker som sker i vardagen. Jag tycker om att iaktta människor. Ja ser på dem, analyserar deras utseende och deras beteende. Försöker tänka mig vad de tänker på just den stunden. Fast dehär e nåt som ja gör ganska automatiskt e de inget onödigt, det för med sig massor information, aha-upplevelser och nya insikter. Under den senaste tiden har jag lärt mig massor om sällskapande och relationer i allmänhet. De e verkligen grymt intressant att se på folk och lära sig nytt! Alla människor är så olika och har så olika bakgrund och olika sätt att tänka.

Dehär e ett kunskapsmässigt mognande som sker med åldern. De e därför som man lär sig så länge man lever och därför som de flesta äldre är smartare än oss yngre (eller de flesta yngre är "dummare" än oss gamla :P). Man samlar på sig erfarenheter under livet och oftast, ju äldre man är, desto mera har man gått igenom i livet (stämmer dock inte alltid). Denhär kunskapen som man "samlar" är väldigt nyttig, den hjälper oss göra egna val utgående från hur vi ser att andra människor tänker och gör. Därför är det viktigt att iaktta andra, lära sig av deras misstag och vad som är ännu viktigare, lära sig av deras lyckanden (knappast ett riktigt ord). Vi kan inte bara inrikta oss på vad vi vill lära oss och förkasta allting annat, utan lära oss av allt som vi har möjlighet att lära oss av. All kunskap är nyttig.

1 comment:

Anonymous said...

Kunskap som har med rent konkret inlärning att göra, sån som man får i skolan o genom studier är ganska självklart att äldre och längre komna har mer av. Hur mycket annan kunskap man har, genom iakttagelser i vardagen som du sa, beror väl på individens egna aktivitet. Tror att visdom fås genom livserfarenhet så det är bara de riktit gamla som e visa. De ska åtminstone jag sträva efter ;)
"Om skägg vore tecken på visdom skulle en getabock vara professor"