22.9.07

Ha Jesus i sitt liv

En bra dag med god undervisning. Först talade Lennart Saari om evolution versus skapelse. Förra hösten lade ja mig lite in i ämnet o de va roligt att få ännu fler synpunkter o att få friska upp minnet om evolutionsteorins obevisbarhet. Efterår fortsatte Henrik Perret med att tala om Bibeln, dess tillförlitlighet och om Jesu livs sanningsenlighet. Stund för stund gick det upp för mig att kristendomen är den lättaste religionen. Den finns där, det finns bevis för allt som den påstår och egentligen finns den färdigt i allas hjärtan. Den är sann. Detta tog Leif Nummela upp till sist. Den kristna tron är sann. Den är exklusiv, den kräver att man tar emot Jesus som dött för ens synder, men den är så naturlig, den innehåller något som alla behöver. Den väcker motstånd. Vi ska inte lura oss själva, vi kommer att möta motstånd och bli stämplade för trons skull.

MEN, alla vet i sina hjärtan att Jesus är sann. Det bästa som kan hända en människa är att den tar emot Jesus, det ger livet innehåll. Trots det stora motståndet vill hjärtat ofta annat än vad munnen säger. Var starka. I mina tankar kom också upp mina framtida barn, hur viktigt det är för mig att de alla lär känna Herren. Ibland glömmer man varför man skall berätta om Jesus för alla, men tanken på hur härligt ens eget liv är och hur vilsna många icke-troende kan vara trots deras till yttre slipade fasad. Hur deras liv kan bli förvandlat. Ofta är våra nära&kära mer mottagliga och öppna än vad vi tror. Prova.

No comments: