5.5.07

Valborgen

Usch va dåligt min tid räcker till. Ja hade velat skriva redan i början på veckan om min valborg, men icke. Nu har ja en rejäl timme tid tills det igen händer. Men detta veckosluts händelser redogör jag för i ett skilt inlägg.

Söndagen den 29.4 började med gudstjänst. Resten av dagen minns jag inte vad som hände, ja har såna små alko hål. Nej, skämt åsido :D Ja va väl ti nytta åt nån på något sätt. På kvällen va vi på bönemöte i Fila (ja frikyrkligt) o de va så givande att få be för sina icke-kristna vänner att Gud sku få arbeta me dem o göra deras sinnen emottagliga. De va skön lovsång och ja fick några ahaupplevelser om den 4handa sädesåkern.

På valborgsmässoafton satt jag 8-14 på bibban. Sen hade vi bestämt shoppingträff i Östra Centrum. Vi flickor sprang lite igenom butikerna innan pojkarna kom o sen hann vi köpa dopgåva och ja hitta en supersöt ljusröd cashmeretröja på H&M o sen måste vi fara. På kvällen åkte vi till Lahtis o fira vappen. Några borsspel, mycket diskussion och god mat. De va en rolig kväll och jag njöt av att få fira den traditionsenligt :).

Första maj vakna vi tidigt, satt på oss studentmössorna och åkte för att träffa de finlandssvenskar som samlas i Kajsaniemiparken. Många vänner och glada studeranden, oj va aj tycker om valborgstraditioner! Vi fortsatte ännu till finnarnas firningsplats, Ulrikasborgsbacken för att höra gamla teekkare sjunga o sedan gick vi fort igenom Vapputori tills vi återvände hem. Efter 1 kom Freja till oss, vi pyntade vårt nya utetak och lite inne i köket också. Sen satt vi ute o åt bland ballonger och serpentin. Ja hade haft en fin pingvinballong, men den slutade sitt jordeliv i en tragisk uttömmande crash, men ja klara mig utan den. Efter maten spela vi sähly en stund me Esa o sen fortsatte vi med Mölkky me de tre yngsta grannbarnen. Vi avslutade kvällen med hockeyVM o sen va de tyvärr dags för Jan att fara till Riihimäki o Freja for hem. Valborgen hade nog vari så rolig som den kunde ha varit, men de märktes nog dagarna efter iom en otrolig trötthet.

Va skönt. Nu fick ja de skrivet. Detta veckoslut har vi firat Sannas o Dannes sons dop, men mera om de i ett senare inlägg. Sen har ja känt mig allmänt stressad, men de hör väl till. Väntar mer än otroligt mycket på sommaren. Slut.

No comments: