24.5.07

Athletes of Christ

Haha, nu tänker ja skriva MASSOR inlägg för ja e ledig (och eldig för den delen...)! :D De borde no va förbjudet att skriva i vissa sinnesstämningar. Såsom om man e helt i upswing efter en lång tid av undertryck. Haha, Gud e nog Kungen o Han e nog där all the time :).

De som jag vill skriva om är den brasilianska fotbollsspelaren Ricardo Izecson dos Santos LeiteRicardo Izecson dos Santos Leite, eller som han kallar sig själv - Kaká. Han är en begåvad 25-årig mittfältare i AC Milan, som nu vann Champions League. Kaká var också med när Brasilien VM-guldet i fotboll 2002.. Han blev känd som 18-åring efter att han, från att nästan ha blivit förlamad kom tillbaka som reserv och skjöt 2 mål på under 2 minuter och förde sitt lag (São Paulo) till cup-guld. Så nu har vi fastställt det: han är känd och en fantastisk fotbollsspelare.

Varför väljer jag just att ta upp denna man? Han är kristen (de som känner mig vet att jag brukar bli otroligt imponerad av kristna kändisar). Redan i fotbolls-VM 2002 hade han och hans lagkamrater i landslaget efter vinsten visat t-shirtar med kristet budskap och bett öppet. Nu, efter att Milan vann Champions League tog han igen av sig skjortan ;) och visade stolt t-shirten under, där det stod: I belong to Jesus. Samma text finns broderad på hans fotbollsskor. Han hör även till organisationen Atletas de Cristo. Respect man! Yeah!

5 comments:

Anonymous said...

wow, de visste ja int om kaká! men kul! ja har btw bytt spelplats, e på plan mer än i mål. så ja kanske o borde skaffa en sån skjorta som ja kan visa när ja gör mål ;)

Anonymous said...

Hela Brasiliens landslag brukar ju allti be före deras matcher! Dom står i en ring o ber i omklädningsrumme, de finns en video i YouTube som visar de!:D Ja märkte också att Kaka´ e kristen fö att efter deras final mot Liverpool så hade han tagi sin spelskjorta bort o där sto någo, ja kommer int i håg vad, men de kommer ja ihåg att ti slut sto de Jesus! Han e en riktigt dukti spelare men han vinner int Cristiano Ronaldo!:P

Annie said...

Halleluja för kristna kändisar! :) Jag blev så väldigt glad idag, då jag såg ett avsnitt av Oprah, som ofta brukar behandla intressanta ämnen. Dagens program handlade om självmordsförsök. Grymt, va? Det var tre personer som berättade om en tid då de hade svår depression och försökte ta sina liv. Jag hörde inte den första kvinnan, men de två andra berättade om hur de funnit glädjen i livet, men också en stark tro på Kristus och nu vill de dela det budskapet vidare till andra! Jag ropade "Halleluja!" där jag satt i soffan. Underbart!

Vilka andra kristna kändisar känner du till? :) Kram! GVMD!

Hanna said...

-> Emma: nå, han vinner nog nästan C.Ronaldo för han e så tuff!:P

->Netti: nå Teemu Selänne, Mandy Moore tror ja att e kristen, pikku G, sen minns ja itn fler :)

Annie said...

Okej! Teemu Selänne och Mandy Moore visste jag redan om och det känns som om du berättat det om Pikku G nångång förr...! Tack ska du ha! :D