18.11.06

Profan julstämning

Om man skulle börja lyssna på julmusik först i december (alternativt den 1. advent) skulle man bara få lyssna på det under en månad, eller en dryg månad om man slutade vid tjugondag knut. Medan om man börjar med julmusiken redan nu, hinner man lyssna i nästan två månader! :) Det börjar bli mörkt ute ganska tidigt på dagen redan, särskilt när snön håller på att smälta bort, men man kan tända ljus och sitta inne och mysa så har man det skönt (och kommer eventuellt ännu mera in i julstämningen).

Det känns roligt att redan nu börja förbereda inför julen. Jag har börjat tänka på julklappar, jag har ätit pepparkakor och druckit glögg redan i några veckor :P och skall definitivt baka själv en sats pepparkakor innan lillajul! Igår tog jag fram julmusik och satt bara stilla i fåtöljen och lyssnade på O holy night :). På morgnarna, om jag stiger upp tidigt och det är mörkt ute, tänder ja några ljus och sitter där i ljusskenet och äter frukost.

Mest av allt njuter jag nog av julmusiken. När vi var mindre och gick i musikklasserna i Minerva brukade vi ganska tidigt börja förbereda inför julkonserten. Jag har ännu också kvar min musikmapp med alla sångerna och jag har minnen av att stå där på rad och sjunga "Gläns över sjö och strand" i stämmor. Jag minns hur det var att vara tärna i Luciatåget, hur vi på sexan förberedde vårt skådespel som skulle visas på julfesten. Där fick jag vara en mus som dansade till julmusik :). Några år efter att ja slutat i Minerva gick ja på en julkonsert till skolan, träffade mina gamla lärare och lyssnade på hur eleverna sjöng samma sånger som jag en gång sjungit där. Klischéartat som det låter var det vackert och rörande. Iår vill jag definitivt besöka många julkonserter! :) Men innan den säsongen börjar får jag njuta av Celine Dions "These are special times" och Carolas "Jul i Betlehem". Jag rekommenderar båda mycket varmt! (Henrik njuter speciellt av Celines skiva :P)

Här (Youtube) finns Celine Dions "O holy night" så ni får lyssna. :)

7 comments:

7ommy said...

...christmasholic... :D

Hanna said...

Nå de kan ja nog vara va de nu sen betyder... :)

Sofie said...

Ooh, jag kan riktigt se framför mig hur Henrik njuter av Celine Dion!:P:P Men du har nog helt annan åsikt än mig gällande jul och julstämning!:D:P Det FÅR inte börja för tidigt!;) ...Filmen Step Up var super! Den MÅSTE man köpa när den kommer ut!:D Ha det bra! Kram!

Hanna said...

Bra att du tyckte om Step up! :) Vi va igår o titta The guardian, den va också jättebra! :D

Anonymous said...

JAG VILL PÅPEKA SOFIE, ATT HANNA HADE EN DEL IRONI DÅ HON SADE ATT JAG TYCKER OM CELINE!!!

7ommy said...

Henkka äläs nyt häpee, Celine e ju helt bra :D

Annie said...

Jag tror att jag instämmer med Sofie om att jag inte riktigt vill höra på julsånger ännu. Jag är orolig för att min julstämning försvinner sedan till julen, när den jag borde ha den, om jag får den för tidigt. Mitt mål är att lyckas hålla borta julstämningen till 30 november. Sedan kan ja wisha er alla en merry christmas! :p Om de nu int blir så att ja int får nån julstämning alls... :S