6.11.06

Höstdagarna 2006

Fredagen den 3.11 började med att vi packade klart och Tommy, Otto och Sanna var hos oss och målade församlingsfanan, den blev verkligen fin! Vi ville göra en fana som representerar vad vi har i församlingen: gudstjänstgemenskap, Bibel, tro på Jesus och många sportevenemang :).

Klockan 17:00 åkte vi (Jan, Henrik, Tommy, Otto, Emma, Jontte och jag) till Tammerfors från Östra Centrum. Jag var ganska ivrig att få en paus från vardagen och få träffa goda vänner. Fram till Sampola skola i Tammefors kom vi kring 19, vi lämnade sakerna bara i korridoren eftersom vi inte ännu visste var vi skulle (ville) sova. Klockan 20 var det Sing in, och Mannu var med i housebandet! Han hade fansen med sig alla gånger han spelade :D. Flickorna från Österbotten (Johi, Sofie, Sofia, Netti) kom först under Öppningen av Höstdagarna och jag var så glad att få se dem! Temat för årets HD var för övrigt "Se mig". Under HDöppningen presenterade vi vår fana och lyssnade på Tom Ingvesgård som talade riktigt bra. Sedan gick vi ut för att leka snökrig :D Åh va ja älskar snö och vinter, vi tog nog allting ut av det som vi kunde i Tampere :P. Otto och Henrik blev värst utsatta, fast nog fick Emma och Sofie också sin beskärda del :D. Snart efter det blev det dags för Människa kom fram mässa. Jag har varit med om mässan många gånger och tycker mycket om den, men nu hade de förkortat på den och predikan var riktigt kort så den gav mig inte mycket. På kvällen satt vi lite och talade, lekte Gambia och talade lite mera. Sist och slutligen gick vi ganska sent och sova för vi flickor som inte hade sett varandra på länge ville tala ut :).

På lördagen vaknade vi 7:15 (!!) för att duscha. Ni kan tänka er 10 duschar (de fanns väl några till nånstans..?) och över 400 flickor, man måste helt enkelt stiga upp oskäligt tidigt. Vi fick chans att äta frukost också tidigt så vi hade bra tid att förbereda dagen och sedan gå på Sing in igen. Om Höstdagarna inte annars ger en något så får man i alla fall sjunga mycket där, vilket jag tycker om :). Det kan leda till att rösten blir lite raspig till sist, men ai lav tu sing! Ina kom till T:fors på lördagmorgon så vi fick vara me henne också på veckoslutet. På förmiddagen hade jag valt verkstaden "Googla med Gud" men jag skulle bli intervjuad till en community som de skall göra för konfirmander, ungdomar, hjälpledare och andra så jag var inte med på verkstaden. Jag intervjuades om gudstjänsten och om Bibeln och vad dessa två betydde för mig. Jag var glad att jag fick bli intervjuad :). Den tid som inte gick åt till intervjun satt jag i festsalen och lyssnade på när gospelkören övade. Oj va de sjöng bra och oj vilka goda solister de hade! WOW! Jag såg så mycket framemot att få sjunga med på eftermiddagen!

"Oh happy day! (Oh happy day)
Oh happy day! (Oh happy day)
When Jesus washed (when Jesus washed)
When Jesus washed (when Jesus washed)
When Jesus washed (when Jesus washed)
He washed my sins away (Oh happy day)
Oh happy day! (Oh happy day)

He taught me how, to walk
fight and pray
fight and pray
And live rejoicing every day
every day!

Oh happy day..."

Efter lunchen fick vi se pjäsen "Markus evangelium" med Gotlands teater. Pjäsen var verkligen toppen, den presenterade Markus evangelium med Petrus som berättare. Mannen som ensam framförde hela skådespelet tog fram många viktiga punkter om vår kyrka idag och om hur evangelierna verkligen är sanna. Han framställde Markus evangelium på ett så realistiskt sätt och med humor att jag tror att de bet på många. Värd att se! :) På eftermiddagen sjöng jag med gospelkören och njöt :P. 16:30 var det trappsång dit vi gick för att sjunga även mera och sedan gick vi iväg till Hesburger. 14 personer var vi alltsomallt, trängda i ett rum för barnkalas med våra kerrosaterian :D. Efter en stunds väntan (under vilken tid mina franskisar minskade mystiskt i antal) fick vi sjunga bordsbön. Vi tog Glädjens Herre och efteråt kom nån från Åbo svenska församling och berättade att de hade hört det till andra ändan av restaurangen :). Men bordsbön är faktiskt en sak vi gör varje gång vi går ut och äta med församlingens ungdomar. Efter att skrattet avtagit och maten likväl tagit slut gick vi tillbaka.

På kvällen var det igen dags för lite Gambia, Sing in och sedan en konsert med Llama Inc. De var nog duktiga, men jag satt hellre i caféet och talade. Efteråt var det Live karaoke. Mannu uppträdde med "Father God" i Jamaican stile, tres super! :D Om du vill ha det på video så säg till. Pojkarna uppträdde med "Muotitietoinen" de va ju helt komiskt de också :P. Esbo församling utmanade oss i en Gambiaturnering, vilken vi vann tack vare vår gummi-Tommy (han gick nästan ner i spagat!) och flickornas skills :P. Vi lekte några ringlekar till tills våra röster och krafter var slut. Det blev dags för caféstund och sedan lugn diskussion i Stilla stället. Det var roligt att få lite diskutera och be mer kristna vänner eftersom det inte brukar ske på HD. Inatt var vi lite tidigare i sängs, men det kändes missmodigt att det var sista kvällen.

Söndagmorgon, väckning: 7:15 igen! Duschberoende... Nåja, vi åt, packade, sjöng in dagen och såg en musikal av Pargas svenska församling om den förlorade sonen. Verkligen genial och rolig musikal. Efteråt hade vi mycket brottom till gospelövningen i kyrkan och klockan lite över 12 startade gospelmässan. Vi sjöng så gott som hela tiden, vi satt under dagens bön, första och andra läsningen, predikan och instiftelseorden. Det var så härligt att få sjunga i kören, vissa nya sånger fick vi i handen när vi stod där just för mässan skulle börja, men ja kände igen de flesta sångerna så det gick hyfsat. De sånger vi hade övat på gick superbra! Tänk va underbart att få lovsjunga Gud!
"Who knows but You, Lord the way things are?
Who knows but You, Lord the way things have been?
Who knows but You, Lord the way things will be?
And You say `Dont worry, just give your life to me`

Come to me and rest
Come to me and rest your soul
I will give you peace
Just give your life to me"

Efter mässan skulle vi äta snabbt och sedan fara. Åh ja hade haft en så rolig helg! Jag var så glad över att ha fått träffa mina vänner, vara mera med vissa av dem, sjunga <3, lyssna på goda talare, leka, se pjäser, träffa helt nya människor och bara finnas till där på HD. Jag fick lovsjunga Gud av hela mitt hjärta så mycket som jag bara orkade. Förra årets HD skuggades av vissa verkliga missar, men dethär året var ganz anders. Höstdagarna kan ibland vara lite fattigt på kristet program, men man får alltid sjunga massor där och det är i alla fall för mig andligt uppbyggande. Iår fick jag dessutom i och med intervjun fundera på mitt eget bibelläsande och på mitt gudstjänstliv, saker som jag vet att bör tänkas på ibland och det var bra att få tala om dem för det styrker ens egna uppfattningar. Jag fick tillfälle att diskutera och be med mina kristna vänner, även detta betyder mycket för mig i mitt kristna liv. Av alla 860 deltagare fick jag se många och med blicken möta många "Se mig"... en blick kan säga så mycket. Under bussresan hem var jag väldigt trött och fick chansen att mest bara sitta och tänka, det behövdes. Tack till alla er vänner som var med och gjorde Höstdagarna 2006 så roligt! Tack också till KBG som var med och hjälpa till med att fixa allt! Gud välsigne er alla vänner rikligen!

(bilder hoppeligen senare, kolla även Tommys bloginlägg om HD)

7 comments:

Anonymous said...

Jag tyckte oxå att årets HD var bättre än förra. Vet nog inte riktigt vad sopm gjorde det, men det var bara:) Hoppas vi ses nångång!:)

7ommy said...

Dehär e ju nästan som min text, men kiva att du skrev mera om dendär teatern, de hade jag glömt. Nojaa, nu va de ju lite tack vare mig som vi vann gambian... :D
Pistä du också någo bilder hit sen senare, ok???

Sofie said...

Jo, den där musikalen. Först förstod jag inte riktigt va den handlade om, och jag tänkte att hur skall detta sluta? Sedan sade det bara "Klick" när pointen kom fram. Intressant att se liknelsen från en lite annorlunda synvinkel!

Hanna said...

Ai vill trai tu put sam pikktsörs samdei ven ai häv dö taim.

Hanna said...

Okej, nu finns här bilder. Men pöllo bloggen sekos när ja sku sätta bilder så avslutningen ändrades lite. de tycks finnas ett begränsat antal tecken och bilder per inlägg... eller sen e ba min blog lite friikkisch :P

Anonymous said...

De va jätte bra skrivet!! Bra bilder...:)

Hanna said...

Tack Emma!