28.11.06

Plääns

Ojoj, stress. Imoron åker Mamma och Pappa till Tyskland och vad brukar ske i vårat hus då? Nanojulfest (julfest^-9) såklart! På fredagen (passlit den 1.12) klockan 18 rockar vi loss, hoppas alla kommer ihåg att klä sig julaktigt: rött eller grönt, gärna tomtemössa! ¤<:) Detta innebär stress eftersom det skall städas, bakas, pyntas och samtidigt borde jag läsa på tent... Nå, sånhäna saker har tendens att lösa sej ganska bra ändå. Jag har köpt mig ett sött litet julträd (Chamaecyparis lawsoniana Ellwoodii) som jag har hunnit pryda och hålla i liv nu i en dag. Hurra! Men trädet är så sött, hoppas det lever länge och inte växer :P. Mamma tyckte annars att mina problem oftast är av en helt unik kaliber. Mitt stora problem förra julen var att hur bakar man pepparkakor med långa naglar? Iår har jag löst det genom att jag inte, hur jag än försöker, lyckats hålla dem långa :P. Problemet löst. Är inte livet lätt?

Nästa stora händelse som jag ser framemot? Nyårsläger och vistelse i Österbotten 27.12-31.12. Jan, Hanna, Henrik, Freja, Tommy, Otto, Emma och Sanna roadtrippar upp, träffar vänner och firar ledig, vintrig tid med dessa. Den 29.12 börjar nyårslägret och där träffar vi ännu mera vänner! Huvudtalare kommer att vara Vesa Ollilainen och han verkar vara en klok typ, så vi kan vänta oss god undervisning dessutom! Vi kommer dock att lämna lägret för att fira nyår i Lahtis traditionsenligt med goda vänner :). Är inte livet underbart?

Efter årsskiftet har jag ett dilemma. Ungdomens kyrkodagar 2007 eller Med evigheten i sikte (SLEF)? Först trodde jag att jag absolut vill på UK eftersom det är roligt och intressant att sitta där i plenum, och i samma veva får man träffa vänner. Men på SLEF:s veckoslut är det andliga programmet bättre och dit har många vänner säkert bättre chans att komma. Så senare lutade det mot SLEF. Men nu kom UK-häftena och några i församlingen anmälde sitt intresse att åka. Pojkarna som då är i mi******* (man får inte säga ordet högt) får komma dit me KBG också så nu lutar det mot... Bah beslutsångest! Jag vill vara där mina vänner är, men vilka vänner åker vart? Gott andligt program borde man dessutom värdesätta högt, men samtidigt är det viktigt att ha koll på vad som behandlas på UK och eventuellt lära känna nya människor (med tanke på framtiden...). Hjälp mig nån!

3 comments:

Anonymous said...

Va? Är det på samma gång? Det är väldigt konstigt i så fall... Jag förstår inte hur SLEF kunde glömma bort (eller om det det t.o.m. var medvetet) UK i sin planering. Nej, jag förstår faktiskt inte alls.

Annie said...

Det låter som om fredan blir kul! :D Hoppas de iallafall! Vad roligt att så många av er kommer hit upp till nyåret! Underbart! :D Det kommer att bli så superkul! Hmm... Jag förstår ditt dilemma, det är säkert inte lätt att bestämma sig för vart man ska fara... Jag far åtminstone till Med evigheten i sikte, det är jag helt säker på. Längtar så otrooolit! ;D Jag ska be för att du gör det rätta beslutet för dig själv, vare sig det är UK eller Vasa! Ang. att evenemangen krockar... Visst kan det vara så att SLEF satt datumet medvetet på samma gång som UK, men jag tror det är mera troligt att EFÖ (som ofta är upptaget), Johan Candelin och de övriga programhållarna som avgjorde. De kanske hade andra program de andra helgerna. UK är väl längre söderut i år och Med evigheten i sikte i Vasa, så arrangörerna räknade väl inte med att någon skulle åka till UK.
Förresten kan jag på samma gång säga att jag gav ett programblad om Evigheten (orkar inte skriva hela namnet igen) till Robert Ojala och han verkade vara mycket positiv till helgen även i år! :D Ha de så bra! GVMD! Glad lilla jul!

Sofie said...

Till Netti: Jag tror nog att det är underförstått att ungdomar från hela Borgå stift åker till UK fastän det är så långt söderut. Men jag förstår att det kan vara svårt att bestämma tidpunkt ifall talare + skola ofta är upptagna!