17.11.06

Min vecka samt min glädje över barn

Ja har int alls haft lust att skriva på veckan. Eller sen har ja haft alltför brottom. De e nog säkert de. Ve o fasa, ja hann inte en endaste gång ens sätta på datorn igår. Inte har ja sett mycke på TV heller; Legally blonde 2 på måndagkväll och OC på tisdan. Vad har jag då gjort?

På tisdagen och onsdagen vaktade jag barnen igen. En från biologikursen sa så till mig: "när du vaktar så många barn lär du dig i alla fall att som stor inte själv skaffa så många..." Nej, tvärtemot! Ja vill ha minst sex stycken :). Ett volleybollslag skulle sitta fint :P. Men tills jag gifter mig och får barn får jag njuta av att få umgås med andras. Den minsta av barnaskaran, Emi, håller på och lär sig gå. Hon kryper hela tiden upp i trappan så då får man jaga henne och lyfta ner henne så att hon inte skall falla. Melinda, snart 2 år, bråkar ganska mycket och vill ha det mesta och göra allting. Hon småler och gör miner och är så söt ändå :). Julianna, 4 år, retas med de andra, men är så snäll och vänligt innerst inne. Hon äter mycket och duktigt, tycker om att luras och att sitta och läsa eller berätta saker. Matilda, 6 år, tror sig veta allt, tycker om att spela TVspel och skrattar mycket när hon är trött :D. Den äldsta, Sofia har ljuvligt blont hår, tycker inte alltid om läxor och är inte heller alltid nöjd att vara den äldsta. Hon läser gärna till de yngre och blir mycket glad av gåvor :). Alla är de ljuvliga på sitt eget sätt och de får mig att vänta ivrigt på nästa gång jag får hålla reda på dem igen :).

Torsdagen gick åt till mindre efterlängtat program: tentläsning. Egentligen gillar jag att läsa till tenter (särskilt om det är cellbiologi!), men igår hade jag så brottom så ja satt sedan på natten till halv 1 och läste och att läsa när man vet att man inte kommer att hinna med allt är frustrerande. Vi for nämligen 18:30 med Emma och se på förhandsvisningen av Step up; en riktigt underhållande dansfilm med bl.a. Channing Tatum :P. Idag vaknade jag sedan 7 för att läsa sista sakerna till tenten och nu efteråt känns det riktigt bra. Klockan 14 gick vi med Anni på pumppi och det var nog skönt att få röra på sig o bli helt genomsvettig :P. Nästa vecka ska ja nog försöka hinna mera på yliopistoliikunta, kanske t.o.m. en danslektion :) Nu har jag endera framför mig en helt ledig fredagkväll, skönt!

Ännu skall jag berätta hur de underbara skötbarnen kan resonera.
Julianna: -Apua! Meidän kattoo tippuu meidän päälle! (när det föll en massa snö från taket)
-Ei se tippunukaan.
-Mut jos se olis tippunut, nii mitä te oisitte tehny?
Matilda: -Mää oisin juossu ulos. (Kokkolafinsk accent)
Julianna: -Mut mitä jos me ei oltais ehitty ulos? Sit me oltais jääty sen alle.
Matilda: -Sit mä olisin rukoillu Jumalaa et se olis tullu maan päälle.
-Eiks nii Hanna et Jumala voi tulla maan päälle?
Hanna: -Kyllä se voi (med ett glatt leende över hur söta barn kan vara).


Melinda sitter i min famn och är lite rädd för kameran :)




















Emilia står och lutar och småler, glad över att få bli fotograferad :)

1 comment:

Sofie said...

Det låter häärligt med barnen! Och de två barnen som är på bilderna är så söta! Det är väldigt bra att du tycker om att vara barnvakt! Och bra att du vågar ställa upp! Kram!