8.11.05

Överlops tid

Jag uppdaterar ofta min blogg. Det beror antagligen på att jag har så mycket överlops tid. Och på att ja annars också sitter så ofta vid datorn att då ja har gjort allt annat (nödvändigt) vill ja skriva lite. Dessutom har ja en otrolig outsinlig källa av material att skriva ner (alltså en hel del onödigt att skriva). Och sen måst ja ju uppehålla min förmåga att producera text :). Difficile est tenere quae acceperis nisi exerceas

Idag efter skolan for ja till Akademen o reservera sjätte upplagan av Galenos, alltså medicinska fakultetens inträdesbok. Boken publiceras den 16.11 och jag får den den 17.11 :). Sen skall mitt aktiva läsande börja.

Ja har nu börjat läsa Uppenbarelseboken för att de kommer så många tecken från omgivningen att yttersta tiden närmar sig med stormsteg (egentligen närmar de ju sig hela tiden), men nu bara känns de som att de e aktuellt hela tiden. Uppe på tapeten så att säga. Sen läser jag också C.S. Lewis "Den djupa glädjen" o den e super! Där finns bl.a. en text om Hjälp från den Fullkomlige. Den handlar om att för att ta emot Jesus måste vi totalt underkasta oss Honom. En människa kan dock inte totalt underkasta sig Jesus, bara en fullkomlig människa (Jesus) kan helt underkasta sig o överge allt sitt eget. Därför, för att hjälpa oss, sätter Gud in ett stycke av sig själv i oss så att vi klarar av att göra de saker Han vill att vi skall göra. Med Hans hjälp kan vi likväl älska varandra. E de inte underbart att vara Guds barn?

På tal om tro, talade vi idag me två av tjejerna i skolan (Kemiavd. på universitetet) om tro. De berätta att de trivdes i sin församling (Matteus respektive Sibbo svenska) p.g.a. att det inte krävdes att man trodde på nåt, utan man fick vara med oberoende av om man trodde eller inte. De sa också att de var bra att man inte blev hjärntvättad. Ja berätta att vår församling mest har såna ungdomar som verkligen tror och de sa att det också kan vara bra. De vet att ja e troende o de e så skönt att man med icke-kristna verkligen kan diskutera tro, utan att de tycker att det är pinsamt. Ljuvlit! De båda har vari me på Höstdagarna själva o de har vari hjälpledare o med i församlingsverksamhet i några år. Matteusflickan berätta att hon nångång på HD har varit på en kurs där de talade om sex o att hon tyckte de va bra för henne att höra att det finns folk som avhåller sig från sex före äktenskapet och hon tyckte de e bra att folk kan grunda sina åsikter och sin tro på Bibeln o att de utgående från den kan motivera va deras tro går ut på. Ja blev verkligen glatt överraskad av hennes åsikt! :)

Avslutningsvis (tack för rättelsen) vill jag säga att jag ännu också har för mycket tid. Därför kommer det antagligen också så mycket text. Hoppas ni vill/orkar läsa igenom allt. Jo, ännu en sak. Kommentera gärna eller skriv hälsningar för ja ser inte vem som läser o de e rolit om ni också skriver nåt.
Cura ut valeas och Dominus tecum

No comments: