27.11.05

Adventstid

Adventstid kom till mitt ensamma hus...Adventstiden gör mig så glad. Man väntar i spänning på julen och allt som kommer att hända då. Jesu födelsefest, glädjens tid, släktträffarnas tid, julklapparnas tid, julkyrka, julbakverk, julmat, julpynt, julmusik och såklart lite julstress. Ja tror att stressen är oundviklig. Man vill att då man firar Jesu födelse skall allting vara perfekt och att alla skall ha de bästa minnena från just den festen. Dessutom smittar stress. Julen är trots allt den absolut bästa tiden på året. Men idag börjar min julstress då julstädningen börjar och så skall jag pynta, första advent till ära. Men julen är värd allt jäktande. Som tur kan ja lugna mig med julmusik.

Igår firade vi lillajul verkligen festligt och lyckat. Det började med lätkä på morgonen, sen lillajulsmiddag hemma, sen en superfilmkväll hos Tommy och sen ännu julglögg och tårtor när vi kom hem. Såklart hade tomten också varit på besök då vi kom hem från hockeyplanen. :)

Det bästa som har hänt sen min senaste uppdatering är att snön har kommit! Allt är helt vitt och så otroligt bedårande vackert! Idag på morgonen när solen sken och himlen var alldeles blå var vyn verkligen breathtaking. Jagf örsökte fånga det på kamerafilm, mne antagligen blev det int nå bra. Men vi har haft snöbollskrig, dessutom kom det så mycket att man måste ploga. "Jumala on jo luonut lumen, miksi lumi pitäisi luoda uudelleen?" :D
Men jag hoppas innerligt att snön håller sig till jul.

På fredagen hade vi ungdomssamling och vi diskuterade olika sätt att förbättra ungdomsverksamheheten. Vi har redan en längre tid funderta på en Bibel&Bön grupp och den skall vi nu planera och sedan snarast möjligt börja med då. Sen kom Magdis med en idé om en ungdomskör o de har ja hoppats på länge. Hoppas verkligen de blir nåt. Ja vill nämligen så gärna sjunga i kör. Ifall att både Bibel och Bön samt ungdomskören startas då kommer jag och många andra att ha församlingsverksamhet 5-6 ggr i veckan :P. För alfakursen börjar på våren, sen e de ungdomssamlingarna, volleyboll, gudstjänst och de två nya evenemangen. Plus att vi ungdomar annars också hittar på verksamhet i stil med sähly, lätkä eller filmkvällar. Men som mamma också sa: församlingen är en del av familjen :).

Angående 6-files skall jag i början av veckan skicka ett brev til biskopen, jag hoppas att jag har fått allting med i brevet, men om ni vill påminna mig om nåt så skriv gärna. Har nämligen hunit glömma/förtränga en hel del sen Höstdagarna. Ni kan också gärna be för saken.

Glad lillajul och God första advent! I väntan på Krist ankomst,
Cura ut valeas

2 comments:

Anu said...

Hejsan!!! vet du om det var HD prästen som de intervjuade i söndagens Husis och som var positiv till välsignelse utav homosexuella? eller var det bara någon som liknade?

Hanna said...

Det var han. Hemsk intervju, o ännu i HBL så att alla kan läsa o några stackare kan t.o.m. tro på det han säger. USCH!