10.11.05

Romantiskt humör

De e skönt väder ute just nu. De e smått blåsit, men ändå så lugnt att mitt hår (som ja ida ha hålli öppet för en gångs skull) hölls på plats. De e ganska varmt o lugnt o himlen e halft mulen, men några stjärnor syns ändå. Ja tycker de blir så snabbt mörkt nu på hösten, men ida va de riktit skönt. De verkar som om de sku bli ljusare allti ti kvällen, men ja tror de e bara mitt sinnestillstånd som växlar :). Att lyssna på Celine Dion på vägen hem kan också ha påverka :P.

Ja kom just hem från bion. Vi va o se på "lainakengissä", ja vet int va den heter på engelska. Ja vänta mig nån "hömppäkomedi", men den va (iaf delvis) seriös. Den handlar alltså om två systrar som e helt olika. Den ena e en jurist o den andra en partypingla. Som ni kan gissa är juristsystern tvungen att hjälpa sin bortkomna partysyster. Men sen ligger partysystern med sin systers pojkvän o sen händer alltmöjlit. Partysystern hamnar hos systrarnas farmor o börjar hjälpa åldringar o juristsystern säger upp sig o börjar vakta hundar. O sen träffar juristsystern en ny kille och så kommer den nödväniga reda-upp-gräl scenen. Slutet gott allting gott. Ja tyckte de va jättekul att de hade åldringar me i filmen o at de spela en ganska stor del av filmen, för åldrinar glöms så ofta bort, int destomindre i filmvärlden. Dessutom blir partytjejen verkligen ödmjuk o vänlig o hjälpsam (fast de e nog väntat, men ändå kul). Men ja rekommenderar filmen starkt! (kolla http://www.imdb.com/title/tt0388125/) Här kommer en dikt från filmen, skriven av E.E.Cummings:
I carry your heart with me(I carry it in my heart)
I am never without it(anywhere I go you go,my dear; and whatever is done by only me is your doing,my darling)
I fear no fate(for you are my fate,my sweet)
I want no world(for beautiful you are my world,my true)
You are whatever a moon has always meant and whatever a sun will always sing
Here is the deepest secret nobody knows(here is the root of the root and the bud of the bud and the sky of the sky of a tree called life;which grows higher than the soul can hope or mind can hide)
and this is the wonder that's keeping the stars apart
I carry your heart(I carry it in my heart)


Mamma fråga idag vad mitt mansideal är. Ja visste int va ja sku svara, men ikväll va ja lite på mer romantiskt humör, så ja fundera på de en stund (ja ha naturligtvis funderat på de ofta, men ja glömmer allti va ja ha funderat ut). I avrje fall kom ja ti den slutsatsen idag att min kommande man skall ha gott självförtoende. (Att han skall vara troende kristen tycker ja e en självklar sak.) Vidare ska han ha charm, ha bra humor och vara en gentleman. Han ska va en "manlig man", alltså ha en famn ja kan kura mig ihop i :) o sen ska han lita på mig o lyssna på mig o förstå mig. Okej, nu har ja varit tillräckligt krävande, ja tror de räcker. :P

Nu ska ja ge mera föda till mitt romantiska humör. Everwood börjar. Adjö.
Caeli enarrant gloriam Dei

5 comments:

Anu said...

Du har verkligen klurat på detta med kärlek. Tack för höga visan citatet precis vad jag behövde. Ha d gott i det soliga helsingfors... ps. När du träffar Mr. perfect så OM han har en bror så vet du vem du ska ringa ;)

Hanna said...

Okej! :P

Anonymous said...

Vackert :')

Anonymous said...

nää..int e de jag :D

Anonymous said...

haha tänk att ja o allti velat veta vilket bibelställe dedär var..