4.2.07

Najs viikend

Det är nästan så ja känner mig bortskämd med glädjestunder för nästan alla mina veckoslut går att beskriva med orden "härlig helg!". Tack gode Gud för det! :) Ja nu ska ja öppna ett nytt Explorerfönster, skriva in www.folkbibeln.net och söka på ordet glädje :P.

"Du lär mig livets väg. Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt." Ps. 16:11

Trots att jag alltid på veckan väntar att jag sedan på veckoslutet skall få sova, lyckas ja aldrig med det. På lördag morgon vakna vi före 9 för att äta frukost o sen köra mot Dragsvik. Kring 11 anlände vi dit, styrdes in på militärt område och gick för att beskåda faneden. De såg fint ut me många pojkar på led, alla klädda lika och alla stod helt lika. De sjöng några psalmer (utan psalmbok hörde jag senare) och sen svor alla pojkar eden. Vi glimtade Jan då de marschera ut från sportplan och sen tog ja bilder när de marschera på en väg. Vi fortsatte till 1KustK. till Jans stuga, såg hans skåp o säng :P och träffade hans stugkamrater. Sedan in till Tommys stuga, hans skåp o säng och vidare till KJK till Ottos stuga. Det sägs att den va finare, de hade bord o allt. Mokus stuga (en stuga e då ett rum i en större byggnad) lukta de lite illa i o han säng var inte lika rakt bäddad som de nya jägarnas. Men rolit o få se alla stugor o hur de har de. Dessutom märkte ja att en stor del av gamla skol- och klasskamrater ju va inne i armén och de va roligt att se dem :).

Efter kl. 12 blev vi bjudna på ärtsoppa i matsalen (or whats its name), de va riktigt gott o vi fick en chans att intervjua pojkarna ännu mera. Ti sist såg vi nånslags utställning om olika avdelningar: en kustrobot, Kasi i en dykarutrustning, en motorcykel, några vapen, nån minsökargrej o sen några fordon. Ja fick en riktigt positiv bild av Nylands brigad. Bra att de ordnar me sånthär! Medan vi vänta att Jan hade sin SSS-granskning (minns int va de stod för) gick vi till ekenäs city till ett konditori o sen via matbutiken o så plocka vi upp Jan. Han fick massa godsaker i bilen... :D På kvällen for vi ti Freja på filmkväll, vi titta Rainman o Pirates of the Carribean 2. Båda va rikit skojiga o de va rolit att vara hos Freja! På natten satt ja o njöt av Jans gitarrspel, fast han int visste att ja lyssnade :P.

På söndagmorgon vakna vi igen före 9. Usch o usch. Jan hade fört Mamma o Pappa till flygfälte ca 8 så vi e ensamma hemma me Henrik till onsdan. Nåja. 9:45 va vi i kyrkan, ordna me processionen o kollekten o sen va de gudstjänst. Efter predikan välsignades Benjamin o jag till vår nya uppgift som ungdomsarbetsledare o sen efter gudstjänsten blev Emma o jag intervjuade till radion om församlingssammanslagningarna. Väl hemma märkte Jan att han va riktigt febrig, men han ville ha gäster ändå så Henrik o jag börja städa. Vi fick allt ganska snabbt gjort så vi tyckte att vi kunde gå o spela lätkä till hemmaplanen (first time this year!) i några timmar. Spelet va jättebra, ja va riktigt vedossa :P o skrinna o spela av hjärtans lust! Supersuperskoj! Sen körde vi hem, duscha, gjorde smörgåsar o sen kom gästerna. Vi börja me ca 1h bibelstudium, Apg. 6 varefter vi titta film, Jan hade valt Speed. Vi va 12, men de kändes trångare än förr så vi pausade mitt i filmen o tog efterrätt. Carla hamna ut för nåt äckligt (ursäkta för det!), sen skratta vi o sen fortsatte vi me filmen. Efter 10 var alla ute, Freja for halv 11 o så va de tyst i huset.

Idag har jag varit på föreläsning, suttit på bibban och deltagit på alfakurs. De va en kall dag igen, vilket jag delvis led av, men som man säger: det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Ja e nog glad över kylan, för några plusgrader på veckoslutet hann ren smälta en del av det underbara så snön o minusgraderna för gärna hållas kvar. Ha de så bra ni alla och kom ihåg att gläda er i Herren!

No comments: