9.4.07

Slut på påsk-välkommen vardagen

Tillbaka till vardagen efter en superpåsk! Super i den bemärkelsen att jag fick tid att tänka på påskens händelser, ja fick fira traditionell påsk med finmiddag på påskdagen, ja fick äta chokladägg och jag fick ha olika vänner hemma hos oss olika dagar och vi fick ha Freja hos oss nästan varje dag :).

Lördagens uppståndelsefest var lyckad, de va fullproppat med folk, alla var där för att fira Jesu uppståndelse :). Så satt ja på söndagen i kyrkan o tänkte att varför firar vi uppståndelsen egentligen-tills ja kom på svaret såklart. Vad skulle Hans död ha betytt om inte Han uppstått? Han uppstod från dödsriket precis som de som är Honom trogna kommer att uppstå till evigt liv :). Ibland behöver man undra över saker för fast man har hört några saker så oändligt många gånger e de int sagt att de har fastna ändå. Men gudstjänsten på söndan va i övrigt fin och Halvar hade en övertygande predikan om att påskens händelser verkligen är sanna.

Freja kom till oss nångång efter kyrkan då. Först duka vi bordet riktigt festligt. Jesus hade också sin plats i ändan av bordet o ja tyckte de va bra att ha ett kors där som under hela måltiden påminde oss om varför vi firar hela dan. Efter den långa goda middagen samlade vi folk ihop o for ut o spela sähly. Efter sählyn satt vi bastun på o satt där o njöt och tvagde oss skinande rena (ja kan tyvärr icke skriva vita för alla var inte så vita :D...) Tre timmar middag, två timmar sähly och en timme bastu hade lett stora visaren så långt att de var nästan natt. Vi titta en film o så småningom gick vi o sova. De va ren tredje natten ja vaka sent så mina ögon var inte så upplyst ljusa o pigga följande morgon.

Idag, måndag, åkte vi igen till kyrkan kl. 10 o träffade en hel del folk från SLEF o såklart alla ungdomar o vanligt kyrkofolk. Så åkte vi hem, åt o sen spela vi fotboll kl. 14. Vi va 12 stycken som sparka boll i starkt solsken. Många skador, men också jätteroligt spel! Efteråt kom Carla 'nu till oss o räkna lite matematik :). Alltid lika glädjande att få lösa såna uppgifter som ger ens lite utmaning efter en så lång tid utan matte :P.

Imoron fortsätter dock bibbasittandet, dagar med hoppeligen ens några ljuspunkter då o då. Ja har nog fått de klart för mig att medi e de enda ja vill. Kemi-fysiklärare, eller biokemist eller hälsovårdare är alla andra- eller tredjehandsalternativ. Saker som jag kan tänka mig att göra. Samtidigt yrken som jag inte har brinnande passion för. Jag vill bli läkare, ja vet att ja måst börja studera nåt på allvar nu på hösten, om de sen e nåt annat än medi så kommer ja ändå allti att ha de i siktet. Såklart e de intressant o va naturvetarlärare eller biokemist, men ja tror att man ska sikta på de som man verkligen vet att man verkligen vill göra. De val man gör nu påverkar resten av ens liv o när man har chansen tror ja att man vill göra de bästa med de gåvor Gud har gett en. Sådeså, poängen e i alla fall att ja har blivit riktigt säker på va ja vill :) O ja ha lärt mig skriva utan att titta ner på tangentborde så nu vill ja skriva extramycke, dvs. ännu mer än det massor som ja har brukar skriva :P. Hoppas ni orka såhär långt.

Njut av våren och solen!

2 comments:

Anonymous said...

Tack för veckoslutet, tydligen märkte nån annan än jag att jag var hos er rätt så ofta.. :) läs flitigt. måst väl börja jag också.

Anonymous said...

Tack för en super påsk!:P Njut av våren du också! KRAM!<3