25.4.07

Real life

I'm beginning to understand. Denhär bloggen e på svenska på Henriks dator o på finska på min. Japp japp.

Några saker om biblioteksarkitektur. De som vet Viks bibba vet att den är vacker och arkitektoriskt intressant. De e en rund byggnad helt i glas. Bakom glasen finns endera klarblåa väggar eller sen tropiska växter o sand. Inne e den ganska komplicerad o e man nyfiken kan man tappa bort sig :P. De finns stadsbibba o Unis bibba i samma så efter ett läspass kan man gå ti stadsbibban o lyssna på musik eller låna musik. Ytterst praktiskt o bra tycker jag. Ja får dessutom avnjuta mina läspass i ett eget forskarbås med mjuka stolar och väggar runtomkring mig. Ändå e de int dödstyst så att man hör när man själv andas eller när stolen knarrar. Riktigt passlit :).

Några förbättringsidéer kunde ja dock komma med. De e nämligen så pinsamt att toaletterna ligger precis invid forskarbåsen. Jo, man kan läsa i nån av läsesalarna istället, men vem skulle välja det om det finns ett privat bås att sitta i? Tillbaka till toaletterna. Snyggheten och bekvämligheten på dem är utomordentlig och ja e nog glad att de ligger så nära så behöver man int gå långa vägar. Men en pinsam sak finns det. De e på nå sätt byggt så att de ekar massor ifrån toaletterna. Flickorna har det bra för de finns ännu ett skilt toalettrum inne i flick-wc:n. Så man hör bara då dörrarna går eller då nån snyter sig eller talar. Pojkarnas toalett har jag inte besökt, men jag har precis fått reda på dess rymdstruktur utgående från ekona. Det är ett stort rum och det tjänar samtidigt också som en inva-wc. Det pinsamma är när någon pojke går på toalett och de som sitter i båsen hör precis allt. De e knappast lika pinsamt för pojken som för mig som sitter där och för de andra som tar tid ifrån läsandet för att lyssna. Fast egentligen e de oundvikligt att lyssna, varje bältlås, vissling, locklyft, ja precis allt ekar och ljudintensiteten förstärks genom dörren. Allting e såklart inte pinsamt, ja har också fått höra många nynna eller vissla sånger på toaletten :D. O så sitter ja där o funderar om dessa typer är medvetna om att hela deras besök har stått i öppen dag för många biblioteksnördar? :D

Okej. Precis såhär intressant är min vardag på bibban alltså. Höjdpunkten är lunchpausen, där jag i matsalen träffar mina "vänner" dvs. mattanterna som känner igen mig och vilka är de enda personer jag kommunicerar med under dagen. "Olkaa hyvä" "Kiitos!". O så följer ja noggrant med vilka personer som också spenderar mycket tid på bibban, funderar på om jag borde börja hälsa på dem?

Den viktigaste saken i mitt biblioteksliv är min kaffetermos. Den e helt nödvändig för att hållas vaken och för att få i sig något gott ibland. Inträdesboken, Galenos, e nog nödvändig den också och vårt hat-kärleksförhållande fungerar bra. Vattenflaska, handkräm och nagelfil skulle ja int klara mig utan och penal o anteckningsmaterial e väl nyttiga de också. Jo, väskan glömde jag ju helt, den rymmer precis just det den skall och allt hålls i god ordning i den. Dessutom e den även som tung bekväm på axeln. Sen adderar man ännu ett par mjuka byxor, halsduk och tröja och så har jag framför mig ännu en ny skojig bibbadag :).

Bussen trivs ja också i, men denhär veckan ännu ska vi börja cykla. Så inga Uutislehti 100 snart mer, hur ska ja nu hållas med i vad som händer i världen? Ha de bra vänner!

2 comments:

Anonymous said...

hoppas läsande går bra. själv e ja int såå ivrig. borde kanske komma ti vik i ställe för omväxlings skull, så sku ja åtminstone kunna njuta av arkitekturen (där har malm inte så mycke att skryta om...)

Hanna said...

Jo, de lönar sej nog o komma ti Vik :). Gissa om de hade en terass där ja kunde läsa o sola hela gårdagen? :P Fast ja hörde att du o hade lyckats gö dessa två saker samtidigt.