9.12.06

Tankar vid den sena kvällskvisten

Man borde inte skriva blog såhär ofta och inte såhär sent på kvällen i alla fall. Men då ja ser min blog mera som en dagbok för mig själv och kanske som en lägesrapport till mina närmaste vänner så då får de bli så att ja skriver lite för ofta och för sent.

"Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. " Matt. 6:33 (folkbibeln)

"Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder." Matt 6:33 (1917)

Ack denna vers. Man börjar så grubbla. Dendär versen går ju att tillämpa på så många olika områden, men hur skall man veta vad den betyder just i en viss situation? Vad är att söka Guds rike? Hans rättfärdighet? Är det att leva som kristen, följande Bibeln, med mål att en dag komma till himlen? Vad är detta allt som då tillfaller en? Det allt som man själv väntar på eller allt i fråga om bara t.ex. kunskap? Kanske kunskap är allt? Svara nån på mina frågor, snälla (fast jag egentligen inte väntar mig några svar, ja har ju tankar för mig själv, men ni kan ge mig era tankar).

Det känns inte roligt att bli ignorerad. Vissa folk är blyga, det kan jag förstå och vissa folk är utmanande, det kan jag också förstå. Varför behandlar man folk olika? Är jag utmanande? Är jag blyg? Skall man hälsa på folk som man vet att vill bli hälsade på? Skall man hälsa på folk som man itne vill hälsa på? Skall man låta bli att hälsa på folk som man vet att inte vill bli hälsade på? Skall man ta illa upp om någon inte hälsar på? Skall man känna sig dum?

4 comments:

7ommy said...

Nu kan man skriva blogg ofta men de beror just att vill man att bloggen är mera som en dagbok för vännerna eller om man sen skulle alltid försöka skriva någonting jätte fint.
Dedär med att om man ska hälsa på människor o annat tycker jag e bra för oss att tänka på, för vi hälsar fördet ofta på alla människor vi ser.

Hanna said...

Gör vi de? Ja hälsar t.ex. hellre på finlandssvenskar än på finnar (ja antar att de hellre tar emot en hälsning) och nog har ja börjat hälsa mer ofta, men ja tycker ändå att man helt av glatt hjärta borde hälsa varje gång man ser en mänska man känner (som i Österbotten?) o int t.ex. bara om nån hälsar på en... Nåjåå, ja e bitter.

Sofie said...

Jag tror jag vet vad du funderar på ... (:P) Jag har insett att man blir gladast av när nån verkligen jätteglatt hälsar, och inte bara ett litet hej. Det är inte heller roligt ifall man fundera om den andra faktiskt är glad över att se en. Ett stort och glatt hej är det bästa!:D När det riktigt syns över hela ansiktet att man är glad över att se personen. Jag brukar själv vara lite blyg att hälsa ifall jag funderar ifall personen känner igen mig. Jag tror det är bra ifall man hälsar klart och tydligt, för den andra kanske funderar på samma sak som du och är sedan glad att DU mindes honom/henne!:D

Hanna said...

Ja veta tt du vet vad jag talar om :P. Jo, man kan själv hjälpa till situationen genom att själv hälsa. Bäst att ta det i bruk (om man skulle vara så impulsiv och öppen).