7.12.06

Min torsdag

Idag har jag fått sitta på föreläsning. Jag måste använda ordet eftersom jag nog trivs som studerande och på den (till forskning inspirerande) utbildningsanstalt jag befinner mig på, trots att föreläsningarna och tenterna kan vara mindre lockande och mycket jobbiga ibland. Men som så ofta konstaterats så är ju sällskapet det viktigaste och sällskapet på föreläsningarna och in der Kantine är trevligt.

Idag har jag också fått vara på uppköp i stan. H&M:s julkalendererbjudanden lockade mig dit och som ett resultat av god marknadsföring köpte jag en ylletröja. Kassan lät också en broschyr om de följande dagarnas julkalendererbjudanden slinka in i min uppköpsplastkass. Då märkte jag att en vacker cashmeretröja är på erbjudande den 14.12 och jag tänker i alla fall gå och titta på den. Detta är ett exempel på "tiedostamattomien tarpeiden oivaltaminen" i en försäljningssituation. Denna lilla analys av mitt uppköp sker som följd av att jag idag även har fått vara på "Uusien Stockmannilaisten kouluttaminen" dvs. försäljarutbildning. Det var oerhört intressant och gav många nya tips och idéer om hur man (på Stockmann) behandlar vissa situationer, även de mest vanliga försäljningssituationerna.

Det roligaste i min dag var att få träffa Sanna och hennes man Danne. Vi satt i några timmar och diskuterade barnuppfostran, lite "när-hittar-man-sin-livskamrat" och församlingar. Sanna kommer att bli en otroligt bra mamma vet jag, hon har de bästa principerna och är nog riktigt redo att få barn. Jag fick nästan lite babyfeber när jag såg henne och Danne, men sen då ja började tänka på hur jag skulle uppfostra mina barn så avtog nog febern... Jaiks alltså! Det är enkelt att ge idéer åt någon hur den skall uppfostra sin barn och enkelt är det också att vakta barn, men att sedan själv veta hur man skulle vilja uppfostra sina barn- det är svårt! Eller så känns det nu. Om många år när jag är gift och graviditet blir en realitet då kanske jag vet hur jag kommer att göra. Man måste nog vara mogen när man blir moder och inte av misstag bli gravid helt oplanerat och överraskande. Men de hör till kategorin "saker-att-fundera-på-om-några-år-inte-nu". All lycka och välsignelse till Sanna och Danne!

1 comment:

7ommy said...

Heh, börja först tänka att Sanna som du pratar om sku alltså va den Sanna som försöker simma på isen. :D