4.12.06

1. Advent osv.

Det var jätteroligt att hämta Mamma och Pappa från flyget och komma hem med dem och ha ljus tända på trappan och lillajulsstämning inne :). Pyntat och städat. Strax efter att Mamma o Pappa kommit hem kom jultomten på besök. Han lämnade tre julkalendrar och tre överraskningspåsar på trappan; med vars och ett av barnens namn på. Det var precis lika spännande att öppna kalendern och påsen som för många många år sedan som mindre. Så nu påbörjades alltså chokladsäsongen och den verkliga julstämningen inför julen :D. På kvällen åkte vi sedan till Sandells och fira lillajul, vilket var riktigt trevligt med god mat och bra diskussioner.

Den första advent var det enigt tradition gudstjänst i Malms kyrka kl. 12. Barnkören och kyrkokören sjöng, ungdomarna hade procession och de nya konfirmanderna samlades för första gången. Jag var för andra gången med på konfirmandernas samling. Första gången som blivande konfirmand själv (för 5 år sedan) och nu som blivande ungdomsledare. Spännande. De var 45 stycken, dubbelt fler än förra året, men annars ganska normalt antal. Glädjande nog kände jag några stycken av dem :). Efter gudstjänsten åt vi festmiddag och sedan kl. 18 hade vi bibelstudium. Det var roligt och givande som vanligt och speciellt roligt är det att vi nu är tre flickor med varje gång :P. Resten av kvällen/natten läste jag till dagens tent. Att läsa mitt på natten då det är tyst och stilla har nog sin charm, bara man inte gör det alltför ofta :P.

Nu är jag alldeles förberedd inför julen. Julmusik, julgudstjänster, julchoklad, julpynt, men tyvärr inget julväder. För några år sedan minns jag att ja int fick sömn några nätter före jul för ja var så skräckslagen att det inte skulle bli en vit jul. Nu e de ändå relativt långt kvar till jul, så jag stressar inte för snön ännu, men den skulle gärna få komma snart för det känns lite töntigt att gå omkring i vinterjacka och -skor i ösregn. Borde man adaptera sig till det rådande tillståndet?

Julstressen (julstress=stress under julmånaden, inte stress inför julen) sitter jag och väntar på ännu. Den är nog på kommande, för till skillnad från alla tidiga tuppar har jag inte köpt en enda julklapp ännu. Min decembermånad kommer att vara lite jäktig annars också för jag har två tenter kvar (varav en är amor, dvs. otroligt krävande och omöjlig) och så börjar jag jobba på Stockmann igen den 7:nde. Add to that julfester, konserter och en massa andra prejulsysslor så får du en vacker stresskaka. Ikväll får jag dock bara koppla av efter ett roligt och händelserikt veckoslut så nu skall jag njuta.

No comments: