22.5.06

Veckoslut

Jag försöker och försöker men under vårar tycks det inte finnas ett endaste veckoslut som det inte skulle hända nåt. Jo, det är egentligen skoj och visar på nånslags social aktivitet och vakenhet, men de e ju de ja borde undvika. Men nog är jag glad att jag har program ändå. :P

På fredagen kom Sofie och Melinda hit till H:fors för att springa på stafettkarnevalen, men fredan va de lediga så vi for med gänget till Borgbacken. De va dålit väder, kallt o nästan regnit så alla ides int ta ranneke, men de lekte i trappor o diverse hus : o hade kanske helt kul. Vi som tog åkband hade kul! Vi sprang från maskin till maskin och till slut va ja yr som en isbjörn i Sahara och hade ont överallt och mådde illa. När Borgbacken sku stängas gick vi snällt o fråga flickornas jumppalärare om de fick komma med oss o äta o sen sku vi skjutsa dem hem o de gick ju bra. Så vi for ti Hese, åt och Tommy o jag förde tjejerna ti Munksnäs. Vi blev till skolan o chilla för nån timme ännu o sen åkte vi hem. Men de va jätterolit att få tala o träffa Sofie o Melinda. Konstaterande: Jag är för gammal för Borgbacken. :D

På lördagen vakna ja tidit och for till bibban. Bibban stängde tidigare än den borde ha så ja fick int allt gjort o så blev ja missnöjd så den enda lösningen var shopping. Ja hade dyblöta fötter dessutom för mina skor e sönder, så de första ja gjorde va att ja sökte nya skor. Ja hitta ett par söta, somriga tennisdojor som ja sne köpte. Impuls eller inte, men ja diggar dem. :) Sen hitta ja lite kläder, men ja gick bara Forum, de andra butikerna sparar ja tills efter inträdesförhöret. Lördagkväll kom eurovisionsfinalen och den var ju helt otrolig. De sånger ja tyckte bäst om var, förutom då naturlitvis Sveriges o Finlands bidrag, var Sveitz, Lettland, Rumänien och Danmark. Folk har sagt alltmöjlit om vad de gör eller vad som händer om Finland vinner, man har t.o.m. kallat sagt att de blir Eurovisionens 9/11 om Finland vinner, men så skedde nu. Jag är nog glad och nöjd för äntligen visar vi att vi kan göra bättre än att falla bort i semifinalen och bli bland de sista. Dessutom blir de ju då Eurovision i Finland (osäker var) nästa år och det vill jag gå o se på! Hoppas bara att Finland har resurser och fantasi att ordna ett toppen program!

På söndagen (märker att jag är konsekvent med hur jag inleder stycket) åkte mamma o pappa till Paris. Vi blev lämnade ensamma för en vecka o hur börjar man det om inte med en hockey-, bibelstudium- och filmkväll. :D Kvällen var superlyckad, Jan hade bakat 8 pizzor o alla trivdes och ja va så glad att flera kom med på bibelstudiet. Finland tog ju brons i lätkä också så de var fröjdande. :) Men ja e glad över våra kristna filmkvällar eller andra kvällar för alla kommer så gärna o alla trivs o de brukar vara så skoj! När ja blir stor ska ja alltid ordna partajs! :D

Nu börjar sista veckan före inträdesförhöret, hoppas allting går bra och hoppas ja kan vara nöjd med vad jag presterat sedan senare... :) För övrigt doftar det otroligt gott till syrener vid Nurkkabackens topp :P Ni får gärna komma ihåg mitt inträdesförhör i era böner. Tack och adjö! Guds rika nåd önskar jag er!

6 comments:

Sofie said...

Kämpa på med läsninge sista veckan! Och lycka till med provskrivningen!! Snart är det över, och då får vi njuta av sommaren (tillsammans)! :D Kram. GVMD!

Sofie said...

Aargh! Jag blir så frustrerad. Jag sku så gärna vilja skriva på min blogg, men jag kommer inte in! Jag har provat några gånger. Alltid när jag kommer ti den sidan att jag får logga in, så kommer en ruta upp och sidan stängs av. Det går inte! Jag sku också vilja sätta dit lite info om mig, under det där "About Me". Int för att jag än vet hur man sku göra, men jag kommer ju int ens in! Och så sku jag vilja logga in på msn, men det går inte heller. Msn funkar inte längre. Man måst uppdatera en nyare version för att den ska funka. Och det går inte för oss att uppdatera den nya versionen. Suck, suck och stön. Jag vet inte hur långt inlägg man kan skriva, så jag fortsätter på ett annat!

Sofie said...

Jag är nu hemma från skribaweekend. Den tar slut idag, om ca en timme. Men jag for hem igårkväll för att ännu kunna läsa på prov idag. Ska försöka, försöka orka med tre prov nu ännu. Men jag måste säga att det tar emot! På weekenden hade jag det riktigt bra och roligt. På fredagkväll hade jag och de fyra andra hjälpisarna en, som jag sade, romantisk promenad. Jag gick hade kameran med och fotade mycket:P Skymning, fin sky och ett kärlekspar hade vi med oss. Min display på kameran e ju sönder, så jag får hoppas att bilderna är bra, när jag får se dem! Jag tog några bilder av kärleksparet på stranden med fin sky i bakgrund!:D Också ifjol, på skribaweekenden, när jag gick ensam till vattnet, så fick jag härliga foton. Men det var roligt denna gång att kunna ta foton av människor. .. Jag hittade också några jättetrevliga skribor!:D Två flickor tyckte om Abba, och en flicka tyckte om Queen!:) Vi talade om böcker, modersmål, musik och sånt. De var människor som jag alltid har vetat vem är, men som jag aldrig eg. talat med, eftersom de är så pass mycket yngre än mig. Men de var jättetrevliga!:)

Sofie said...

Det här får bli min "dagens blogg", för jag tycks ha mycket att skriva. :P Jag får ge ut mina tankar till dig istället. Hjälpisarna var en riktigt trevlig skara. Eftersom två av dem går i min klass, är jag glad att jag fick lära känna dem bättre. En av dem kommer dessutom att börja gymnasiet nästa år (jag hoppas iaf hon väljer gymnasiet:P ) så då får jag se henne också. Fjärde hjälpisen har jag nog varit bekant med från förr, men nu fick jag stifta ännu mera bekantskap med henne. Jag hoppas alla av dem som kan, kommer till Pieksämäki i sommar. Iaf nån av dem sku komma. Hoppas resten kommer!:D ...Jag sov ju bara en natt på weekenden. Först hade vi tänkt att ingen sku sova med flickorna. Vi tänkte att de int sku störa så mycket. Men sen va ändå någon ut å springa så fick jag fara dit och "vakta" dem. Men sist o slutligen var det riktigt skönt att fara dit o sova. Jag sov ensam, men hade skriborna i rummen brevid. Jag satt en stund (en timme kanske!?) och skrev ner olika tankar på papper. Hjälp va mycket man har att tänka på. Och inte förstår man sig själv. Men det är skönt att få skriva ner, man får på nå sätt rensa huvudet. Det finns så mycket jag sku vilja ha ur mitt huvud, t.ex. på min blogg. Men man kan int heller skriva allting där, så vanligt papper att sätta undan i skåpet passar också bra. ... nåja, lite flum flum här.

Sofie said...

Nu måste jag väl, antagligen, snart avlägsna mig från internet för att försöka få in nå fakta om geografi ännu. Men jag sku int orka läsa. Men jag måste. "Men... men". Men du kämpar också på med samma sak, fast med något viktigare. Så jag får försöka tänka på det. Och snart är allt över för både mig och dig (märker du att jag går och tänker på den meningen hela (halva) tiden?) Och snart får jag komma ti er. Då får vi båda tala och göra saker! Oj oj, kan inte skolan vara slut nu. Men som tur hann jag iaf med allt skolarbete. Jag fick färdigt mitt Queen-arbete i tid, något som jag var lite ängslig för. Så jag kommer nog att klara perioden! Skönt. Nåja, NU ska jag avsluta inlägget. Ha det bra, och sköt om dig! Lycka till så jättemycket imorgon!! Tänker på dig! Guds välsignelse! Kraam!

Hanna said...

Ah. TAck för inläggen! Så roligt att få höra av dig! Ja tänker också på att allt är över hela tiden! Och på sommarlovet o att du e här o att ja får träffa alla andra också! ÅH! Ja blev så glad av att de fanns nya inlägg. TACK! KRAM, ses S-N-A-R-T ! ! ! <3