6.12.05

Självständighetsdag

Jag känner mig otroligt lycklig som får bo i ett så fint land som Finland. Gud har gett Finland sin välsignelse och Finland har vunnit alla krig vi harhamnat genomgå endast med Guds hjälp. Det finska folket har varit gudsfruktigt.

Nuförtiden har finnarna dock, liksom de flesta andra folk i västvärlden vänt sig ifrån Gud och den välfärd som Finland har fått njuta av kommer att vända till en förbannelse. Finland är enligt mig mera gudsfruktigt och kristet än många andra länder, men det räcker inte. Vi borde vara helt och hållet ett kristet land. Därför hoppas jag att alla i Finland skulle kunna fundera på sitt förhållande till Gud på denna festliga dag.

Jag är en väldigt patriotisk människa och tycker väldigt mycket om att fira Finland. Firandet har nog blivit ganska litet i år, men jag har i alla fall hunnit lyssna på nationella sånger. Här kommer en av mina favoriter, Finlandiahymnen:

O Finland se, din morgonljusning randas,och natten skingras, hotfullt mörk och lång.Hör lärkans röst med rymdens susning blandas,snart rymden fylles av jubelsång.Se natten flyr och fritt du åter andas.Din morgon ljusnar, o fosterland.

Stig högt, vårt land, som du ur natt dig höjde.Den dag dig väntar, fritt och öppet mötmed samma kraft, med samma mod, du röjde,när träldomsoket du sönder bröt.Förtrycket aldrig dig till jorden böjde.Ditt verk dig väntar, o fosterland.

No comments: