26.12.05

Min jul

Julen är min favorithögtid. Inget underligt i och för sig, ja bara måst konstatera det. Vi fick en vit jul. Och nu är det så otroligt vackert ute. Otroligt! Ja har försökt fånga det på min julklappskamera, men de går int att få en så ljuvligt vacker vinter på foto.

Under julen får man bara vara med familjen o de e nog fint o roligt. Vi hade en så toppen jul, de va bara så rolit o härlit. Varje jul konstaterar ja att "dehär e den bästa julen nånsin" :D. Ja tycker om våra julmåltider, att äta länge i vackert dukat bord god julmat e nog en bra tradition som inte kan utelämnas. De för familjen ihop. De ska ja fortsätta med så länge ja lever, om jag har möjlighet till det.

Jesu födelse festgudstjänst på julnatten va nog fin. Där va massor med folk o en härlit mysig stämning o Otto, Benjamin, Tonja o jag läste upp nio bibelställen från Bibeln börjande från Skapelsen ti Jesus och Halvar kopplade allting ihop ti en helhet. Tycker massor om just de läsningarna, de passar så bra på julnatten. Men alla andra julgudstjänster har också varit bra, de hör nog absolut till julen.

Så fort ja kan ska ja dela med mig av mina julfotografier. Men nu blir de några slappa mellandagar o sen e de redan nyårsfirande. De ska bli roligt de med! Allt e så roligt vid juletiden. Underbart!

En sak ja nu kan dela med mig är texten till Carolas sång En stjärna lyser så klar. Fick hennes Jul i Betlehem CD o den e en fin samling julsånger :).

En stjärna lyser så klart(W. Aas, E. Skeie, I. Forsman)
nu i den heliga timman
ser vi mot himlens höjd
och vi hör klockorna klinga
känner vart hjärtas fröjd

änglarna ger oss hopp och tro
sjunger om fred på vår jord
den som Gud aldrig övergav
en stjärna lyser så klar

kärleken världen behöver
vet vi att barnet bär
vår långa vandring är över
stjärnan har stannat här

himmelen ligger och slumrar
på jordens gula halm
vi känner fröjd och förundran
för vi har kommit fram

här kan vi drömma om den fred

som vi ska äga en gång
barnet som fötts tar himlen med
och jordens fylls utav sång

No comments: