4.3.14

Das sei alle meine Tage - Tysk lovsång i fastetiden

Varje år inför fastan har jag i olika sammansättningar av min bönegrupp fått sätta upp fastelöften. Vi har för gruppen och sedan personligen valt saker som vi vill fästa oss vid under fastan för att komma närmare Gud och ge upp det i oss som skiljer oss från Gud. Det som man vanligtvis uppfattar med fasta, att avstå från mat, har det oftast inte varit frågan om, utan mera att avstå från världsliga saker och istället öka saker i ens liv som för en närmare Gud: bön, bibelläsning och lovsång.

Många gånger stöder faktiskt lovsångerna mig i min fasta: de fäster uppmärksamheten på Jesus och ger en vilja för bön och bibelläsning. Jag tänker nu dela med mig en av mina absoluta favoritlovsånger. Den är på tyska, har inte översatt den, budskapet är enkelt och ärligt: min dagliga längtan och dagliga fråga är att och om Herren regerar i mig. Läs och njut, tyvärr finns den inte att lyssnas till online.

Das sei alle meine Tage
1. Das sei alle meine Tage
meine Sorg' und meine Frage:
ob der Herr in mir regiert?
Ob ich in der Gnade stehe?
Ob ich zu dem Ziele gehe?
Ob ich folge wie Er führt?

2. Ob ich sorglos nichts versäume?
Nichts aus Lässigkeit verträume?
Ob mein Herz sich nicht zerstreut?
Ob mich jegliches Versehen,
deren täglich viel geschehen,
immer auch empfindlich reut?

3. Ob mir Jesus alles werde?
Ob mich das Geräusch der Erde
nie ums stille Seligsein
im Genuss der Gnade bringe?
Ob ich trachte, streb' und ringe
Jesus änhlicher zu sein?

1 comment:

Sofie said...

:)

Bra sång att sjunga för att bli påmind om det viktiga!