31.3.10

Inlägg nr. 400

"Bloggandet minskade då Facebook kom, bloggandet ökar när Facebook är på paus." En logisk slutledning. Skolan fortsätter för min del ännu till imorgon (skärtorsdag) och just nu njuter jag av att skriva min senaste patientberättelse och lyssna på Natalie Grant (helt awesome lovsång!).

Idag lärde jag mig en ny sak på universitetet: "nuorena lääkärinä nauttii tietämättömyyden tuomasta varmuudesta". Sedan gammalt är det ju känt (både angående studier och annat) att tieto lisää tuskaa och så tycks vara fallet. Men är ångest varje gång onyttigt? Mitt svar är nej. Känslor är bra även om de upprör (synbarligen). Det är även upprörande att reda upp känslor som har hämmats/dämpats i längre tider, men ack så givande och uppbyggande trots den ångest de kan förorsaka. Sen kan vi diskutera om det lönar sig att dämpa känslor eller ej och i vilken grad det är nyttigt.

"Dåren släpper lös alla sina känslor, men den vise håller dem tillbaka." Ords. 29:11

No comments: