30.3.10

Stilla vecka - tisdag

Igårkväll läste jag Johannes 13:nde kapitel. Några verser som jag fastnade för:

Vers 1: "Det var strax före påskhögtiden, och Jesus visste att stunden hade kommit, då han skulle lämna denna värld och gå till Fadern. Han hade älskat sina egna här i världen, och han älskade dem in i det sista." Jesus visste vad som skulle hända. Den andra viktiga saken: han hade älskat alla de sina och skulle älska dem in i det sista. Påskens händelser i ett nötskal. Han ÄLSKAR!

Vers 3: "Jesus visste att Fadern hade gett allt i hans händer och att han hade utgått från Gud och skulle gå till Gud." Igen visste Jesus något. Han visste att allt var i Hans händer (människornas frälsning) och att Han utgick och skulle komma tillbaka till Fadern. Vilken tröst. Också vi skall gå till Gud.

Vers 8: "Petrus sade: "Aldrig någonsin skall du tvätta mina fötter." Jesus svarade: "Om jag inte tvättar dig, har du ingen del i mig." Vi har del i Jesus för det Han gjorde för vår skull. Han har tvättat oss rena.

Vers 15&17:V "Jag har gett er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er. När ni vet detta, saliga är ni om ni också gör det." Jesus har gett oss ett exempel att göra som Han gjorde för oss. Förlåta synder, älska, tjäna. Då vi vet det skall vi handla enligt det!

Vers 34&35: "Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar." Igen kärlek och älska. Viktigt!

Vers 37: "Petrus frågade: "Herre, varför kan jag inte följa dig nu? Mitt liv vill jag ge för dig." Vi alla känner som Petrus. Vi vill ge våra liv för Gud. Men Herren vet vem vi är, syndare in i det sista. Därför dog Han.

No comments: