20.7.07

Studieliv?

På senaste tiden har mina kvällar dragit ut lite. Det hör nog till sommaren. Igår berodde det på ett efterlängtat telefonsamtal. Stackars andra part hade jobb idag. Jag fick sova till 11 :P. Men ja njöt av samtalet och det fick mig att tänka en hel del på många saker.

Nu när det har gått en tid sen 3.7 har ja börjar bli van med tanken att jag kommer att studera medicin. Jag kommer att börja studera på allvar. Inleda en helt ny epok i mitt liv, studielivet. I två år har ja bara studerat halft o ja har int haft nåt mål me de studierna. Så de har int känts som om ja sku ha studerat, bara läst några kurser här o där o haft roligt på föreläsningarna. Nu när de e så många av mina vänner som har kommit in överallt o ska börja studera tycker ja de e rolit att också ja ska börja riktigt studera. När ja första året int kom in tyckte ja att de va beklaglit för mina planer gick i kras, men ja hade ändå en studieplats så de gick för sig. Ja kunde bo hemma o fortsätta de ja hade gjort under gymnasietiden för akademisk frihet rådde i mitt fall ganska långt :D.

De som nu ska börja studera, kanske annanstans än i sin hemstad kommer att hamna flytta hemifrån. Studerandet kommer för dem att innebära att börja leva självständigt o kanske börja ett nytt liv på egen hand. Ja kommer int att flytta hemifrån eller göra andra stora förändringar i mitt liv. Men ja tror att själva studierna med sin intensitet redan kommer att vara en stor förändring. Ja har också tänkt delta mer aktivt i studielivet och lära känna de som ja studerar med, helt enkelt bli en studerande me allt det innebär.

Som studerande får man dock vara på sin vakt, särskilt om man flyttar hemifrån, att man håller kontakt till en församling. Att man värnar om sitt trosliv och fortsätter det fastän man flyttar bort från barndomshemmet. Också att man fortsätter leva på samma sätt och enligt samma rättesnöre som förut, trots att det kan vara svårt ute i studielivet. Ja kommer att fortsätta som ungdomsledare o ja hoppas att studierna inte åker på församlingsverksamheten. Ja tror att man nog behöver kontakten me andra kristna o få höra Guds ord för att orka studera o för att hållas kvar i de troendes skara. Så för alla er som flyttar iväg: kom ihåg att hitta er en god församling! Utöver dessa två, studierna o församlingen, hoppas ja att ja kommer att ha tid för annat också, tex. vännerna och familjen.

Nå, dehär va några funderingar angående de som ja nu ser framemot. Det som kommer att uppta mig antagligen i minst 6 år framåt. De kommer att vara spännande att nästa jul tex. se bakåt o se hur livet har utspelat sig och hur fortsättningen sedan går. De e spännande att int alls veta va som kommer att hända de närmaste 1-2 åren. Här börjar mitt studieliv, men hur fortsätter det? Nu vet jag i alla fall att jag om ca 6 år kommer att vara läkare, min dröm har gått i uppfyllelse! Och hur glädjande att tänka att Gud är med en hela vägen :)

No comments: