30.7.07

Lovsång

"Jag vill lova HERREN så länge jag lever, jag vill lovsjunga min Gud så länge jag är till." Ps. 146:2

Jag tycker jättejättemycket (brist på adjektiv) om att lovsjunga Herren. För 8 år sen, just på Pieksämäkilägret, kom ja i kontakt me lovsången. I början va de konstit, så småningom hitta ja andra läger o ställen där ja fick lovsjunga tillsammans med andra. Lovsången har mognat i mig, nu kan ja lovsjunga ensam, fast nog lika gärna också i sällskap. Nu vet ja varför jag lovsjunger, för att ära Herren för det Han har gjort för mig. Nu blir ja berörd under lovsången, ja får nånting ut av det.

Lovsång handlar int om att sjunga vackra sånger med fin röst. Lovsången kommer ur hjärtat, lovsången backas upp av det mänskliga livet. Det behövs ett kristet liv bakom lovsången för att den ska ha innebörd. I lovsången upphöjer vi Herren med de gåvor Han har gett oss. Vi får sjunga, dansa, spela, tom. måla. Vi kan skriva egna sånger, eller sjunga andras. Nuförtiden tycker ja om att tänka på orden i lovsången och verkligen sjunga det jag tror på och sjunga sånger som talar till mig.

Ja står gärna när ja lovsjunger. De e praktiskt för de e lättare o sjunga så, men också annars. Ja har svårt för att stå still under lovsång. Ofta vill ja lovsjunga med upplyfta händer, för att ära Gud, sätta Honom högt på tronen medan ja står under och upphöjer Honom. Förut kunde ja lätt börja gråta under lovsång, för det var så härlit att få prisa Gud. Numera gråter ja sällan (kanske de int kommer så lätt när man är vuxen?) men ja kan bli så glad under lovsång och så brukar ja be och tacka Herren.

Vi är skapade för att tillbe Herren. Att vi tillber har en avgörande effekt på våra liv, lovsången ger oss styrka! Vi får lovsjunga för tillbedjan; visa vår överlåtelse till Gud och böja oss inför Hans tron. Vi kan lovsjunga för att prisa Gud för Hans storhet och allmakt. Vi får lovsjunga i tacksamhet för allt som Gud har gett oss och gjort oss till. Vi kan också lovsjunga i nöd, när vi är krossade, lessna och modlösa. För även då e Gud vår Herre och Han är lika stor och härlig i de stunderna och Han vill vara nära oss också då och Han vill hjälpa oss.

"Låt oss därför genom honom alltid frambära lovets offer till Gud, en frukt från läppar som prisar hans namn." Hebr. 13:15

3 comments:

Anonymous said...

Bra inlägg! I like it!:D Kram!

Anonymous said...

halleluja

Anonymous said...

hvorfor ikke:)