29.7.07

Pieksämäkiläger 2007

Åh vilket underbart läger!

Du kan välja att läsa igenom inlägget - de e helt okej. Du kan välja att bara se rubriken, också de e okej. Du kan läsa hälften och försöka gissa fram resten, de e lika okej. Du får sluta läsa nu, de e okej :D

Måndag. Ankomst, efter en stop i ABC Kuortti. Lugn dag med lite iordningställande, volleyboll och sedan bastu. Lugnt att få vara på lägret med endast några goda vänner :).

Tisdag. Simning, beachvolley och gym på dagen. På kvällen kom resten av de 680 deltagarna och vi satt och tog emot tjejerna. Roligt att få återse många kristna systrar och bröder samt många nya ansikten. Tack Jesus för mitt 9:nde läger! En sådan välsignelse att ha fått vara så många somrar på Pieksämäki!

Onsdag. Morgonjoggning, gym :). Vi va nog stolta o glada över oss själva. Sedan inleddes bibelstudierna med Boris Salo, de va intressant, han tog upp många centrala saker i vår tro, tex. bönerna, olika sorters kristna osv. Toppen! Efter det hade vi våra kurser. Ja hade valt Lovsång i nöd&lust, superkurs där allt om lovsång togs upp! Hela lägret bara njöt jag av lovsången och upphöjde Gud med den röst Han har gett mig. En sådan välsignelse! Sen va vi på eftermiddan i kyrkan för att lovsjunga o ja gick på förbön - skönt! Resten av eftermiddan lugna ja ner mig med en bok och sen gick ja på kurs igen. På kvällen va de tomasmässa och så jatkot. Njuter av att få lovsjunga på jatkot, och be.

Torsdag. Gym på morgonen. Istället för kursen gick ja till stranden o läsa Bibeln o be. De va vackert väder, som nästan hela resten av lägret, så ja simma o fick mesamma också lite sol. Tack Herre för vädret! På eftermiddan va de en fotbollsmatch o efter en kom finska armén på kommendering. Jan o Matti kunde på så vis delta i lägret o så hade de me sej 4 andra. Ja hoppas de alla trivdes på lägret. På kvällen va de missionsprogram, men vi spela nog mest volleyboll. Ljuvliga jatkot efteråt.

Fredag. Morgondopp, på eftermiddan börja volleybollsturneringen, vi spela riktigt bra o vann de två första matcherna. Som vecksolutskurs hade ja valt gospelkör o de va ljuvlit att få sjunga till Herren fyrstämmigt. Alltsomallt hann vi me 4 sånger. På kvällen va de beachparty där vi fick medverka med lekar. De känns roligt att vara bland de äldre undomarna o få fixa till o fungera som lägervärd :). Efteråt va de möte i kyrkan, där fick ja igen möjlighet till förbön o härlig lovsång plus uppmuntrande berättelser. Ett finfint möte :).

Lördag. Gospel fortsatte, vollisturneringen fortsatte o vi kvalificerade oss till finalen o vann, 3dje gången i rad, ännu i toppform :P. På kvällen fick vi se på fria förmågor o sen va de lägerfest där bla. gospelkören uppträdde me tre av våra sånger. På senare kvällen va de Människa kom fram mässa o den va bra! VI ungdomar fortsatte me bongo o sen lovsånger vid utescen. Skönt. Läggdags va 1:00, men vi vakade till 4 för att få in alla förrymda flickor från logementet. Delvis skulle ja gärna ha gått tidigt o lägga mig, men samtidigt fick ja möjlighet att tala me nattvakter o armépojkarna så helt förspilld tid va de int.

Söndag. Trött. He tungt ti vara. Nåja, efter packande o dusch va ja bättre ti mods o kände mig redo att åka hem. Några övningar me kören, sedan en radierad gudstjänst, kaffe o sen så småningom hem. Hemresan va rolig o ja hade haft ett super super läger! Ja beskriver sällan de stunder som de egentligen e som roligast. De e då man firar måltid tillsammans, då man bara hengar, då man sitter o diskuterar. Då man får umgås me sina underbara kristna vänner. Också hela stämningen på lägret o alla delar av programmet e så uppbyggligt och stärker tron så otroligt! Ja fick en sån boost för min relation till Jesus. En ordentlig spark såhär lämpligt före hösten. De känns så rätt så de int kan va fel :D.

(bilder tog jag 2GB, publiceras senare, kontakta mig om du vill ha blott några fåniga bilder eller om du enbart vill blotta dig)

läs gärna Frejas inlägg om lägret.

9 comments:

Anonymous said...

toppenläger! o vill du skicka bilder, e de okej ;)

Hanna said...

:D

Anonymous said...

Ja läste hela-de va okej!:P Men ja tyckte nog att de va nog så super, super, super läger!!!:D Bra inlägg annars också! Kram! (Bilder sku va rolit om man sku få?)

Hanna said...

Nu lägger ja bilder på datorn o kanske en del i ett inlägg, via msn kan man få vackra bilder på sej själv eller mig eller nån annan :P

Anonymous said...

De va roligt att träffa dej Hanna på lägret. Skulle det vara möjligt att få din msn adress?;)ska jag skicka min via lunar.?

7ommy said...

Vitsi de tycks ha vari ett kul läger. Synd nu att man int själv lyckades va med där...

Anonymous said...

Tack att andra orkar skriva blogg om lägret! Jag orkar inte just nu. Lite har jag skrivit på extrem, men bara några kommentarer. Det var nog ett bra läger! Tack för din närvaro där!:) Kram!

Jossan said...

heejsan! bra skrivet!:) jag hoppas du tyckte om min lilla överraskning!:P Jag hade det superkul trots den korta tiden...!:D tack för en superkul läger, "barrumpan"!;) Kramisar

Jossan said...

glömnde, du får gärna skicka filmen du spelade in på kameran då vi sjöng med kören, om det passar fröken!?