31.8.06

Och det blev höst...

Hej! Är på riktigt bra humör fastän ja e lite krasslig. Det är över en vecka sen ja senast skrev nåt om va ja har haft för mig, men så är det när man fyller sin Filofax med massor program så går tiden bara sådär :P. Oj borde hämta en näsduk. Ska göra det.

Det är komiskt att på lördagen solade ja ännu i bikini på stugan och nu sitter ja med yllehalsduk, yllesockor o tröja härinne. Ruskigt! Men igår på morgonen märkte jag att hösten var här. Det kändes i luften och nu blir vädret bara värre och man kan inte mera lura sig själv att de är sommar. Bäst att gömma undan bikinin.

Förra veckoslutet var vi på stugan. Ja orkar int skriva så mycket om det, ni får läsa det på Tommys blog: http://tommykm.blogspot.com/, inlägget Dude, where´s my car?! Oh yeah, Freja took it... Ja kan kort berätta att det var varmt (dvs. jag solade), vi badade bastu, simmade i Päijänne, vars vatten hade sjunkit över ½ meter!, gick på mörka nattliga promenader och skådade den underbaraste stjärnhimlen på hela sommaren och så hotades vi att bli skjutna. Men de var härligt som alltid då vi är på stugan! :D

På söndagen var det Allan Franzéns 60-års kalas. Han firade det i kyrkan, efter gudstjänsten, men jag skulle hjälpa Maj-Britt på hennes 70-års kalas samma dag så ja skyndade dit. Där fick ja träffa en massa av hennes släktingar och en kvinnopräst från Rönnbacka, som kände dem som förut bodde i vårt hus :P. Igår var vi igen på kalas hos Maj-Britt och då var grannarna bjudna. De var alla i ganska hög ålder, men desto roligare hade de! De måst ha varit de bästa som hänt många av oss som bor på Tobiasvägen att man har fått ihop ett så skojigt gäng av grannar!

Hela veckan har jag också vaktat barn och det har varit givande. Jag lär mig massor om barn och hurdant det är att vara förälder till så många barn. Flickor är vildare och bråkigare än pojkar och småbarn kan vara elaka ibland, men så söta och snälla ändå! Dessutom så kan man itne vänta sig att ha rena strumpor eller tröja efter en hel dag med småbarn :P.

Det var så välsignat att just som jag var så orolig över vad ja skulle göra på hösten så får ja först jobba en hel vecka och efter det jobbar ja mer sällan. Sen fick ja idag mina studier ordnade för hösten, ja har varit så störd på att de ska vara så svårt, men med andras hjälp och lite fixande o internet så ordnar de upp sig :). Så nu rä jag färdig för hösten! Jess! :D

Dethär veckoslutet blir det konfirmation i vår församling och imoron har Tommy tuparen i sin nya Esbolägenhet. Vi har nog nångång på hösten också tänkt kolla in Ottos Åbolägenhet, få se när de blir av. Guds nåd vare med er alla!

3 comments:

Sofie said...

Hej! Roligt att äntligen höra att du lever!:D Sommaren övergår nog mer och mer i höst. Fast ännu igår var jag o simma. Jag vet inte om jag ids fara flera gånger, för jag tänkte redan bli rädd att mina öron sku få nå problem. Vattnet va nog kallt först! Men ändå behövs det poängteras att jag nog också upplevt kallare vatten om somrarna. Det var 18 grader i luften och 19,5 grader i vattnet. För mig iaf kändes det kallt (fast inte lika kallt som t.ex. första veckoslutet vid Päijänne:P ). Men sedan simmade jag nog på en stund. Det kan nog ändå hända, kom jag på nu, att jag far o simma idag me pappa o lillabror. Man måste ju kunna säga att "År 2006 simmade vi ända in i September"!:D Ha en bra höst! Kram och Guds välsignelse!

7ommy said...

I Esbo ha de någ vari helt jätte varmt, niiku oikeesti. Vitsi ni ha haft de tråkigt i Hesa efter att Otto o ja lähti... :D

Jossan said...

Hejsan! roligt att höra att ni hade det bra på stugan! Jag tycker att de e tvärtom att de e småpojkar som e vildare och flickorna e mer lugnare, men dock busiga..som t.ex Rosa som gillar att kittlas!!;) Väntar på att få komma på Bbo veckolsute! Ha d så bra! ses om 3 veckor! Kram, Guds nåd!