16.8.06

Bibelläsning och bön

Jag är ganska stolt, eller nöjd egentligen, över att ja har verkligen tagit emot utmaningen och haft min egen ½h- andakt varje kväll. De kräver nog en hel del, eftersom jag ibland så gärna bara sku sitta riktit länge vid datorn eller vid TV:n (okej, TV har ja int tittat nästan alls på sommaren), men man ska vara beslutsam. De känns i varje fall otroligt skönt efter att man läst Bibeln och bett och blir man ängslig eller märker att man börjar tänka på fel saker så e de bara att säga Jesus om o om igen så brukar man bli fridfull igen :).

Idag var de så vackert väder (efter gårdagens uppfriskande regn) att ja bestämde mig att packa ner Bibeln, kameran och kikaren o hajka upp till Kalkberget. Ja fick varmt av att gå upp dit, men däruppe blåste de riktit friskt så ja kunde sola utan att bli svettig o nästan inga insekter störde mig heller :P. Ja va där dessutom en passlig tid så att ingen annan fanns där så ja kunde be o läsa i egen ro. Ja läste Kolosserbrevet o ja tyckte att de tala till mig mycket. Många av Paulus brev tycker ja gör det. Om att sjunga står de såhär i Kol. 3:16 "Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung med tacksamhet Guds lov i era hjärtan." Den tyckte ja va bra, för de e alltid så skönt att få sjunga lovsånger :) och dessutom tar den med samma upp viktigheten i att låta Bibeln bo hos oss, vara en viktig del av våra liv. I vers 23 i samma kapitel står följande: "Vad ni än gör, gör det av hjärtat, så som ni tjänar Herren och inte människor." Man ska int göra saker halvhjärtat utan alltid ge sitt allt. I kapitel 4 vers 6 står det om hur man skall uppföra sig kring icke-kristna människor så att man vittnar genom hurdan man är och så att man tar vara på tillfällen att tala om Jesus: "Ert tal skall alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni bör svara var och en."

Föregående kvällar har ja läst Filipperbrevet och ja har bett ganska mycket om att Gud skall hjälpa mig att ha Jesus inför ögonen i alla tillfällen, var jag än är. Jag har också bett om kraft i olika situationer och att jag skall kunna inse att jag inte klara av något allenast av egen kraft o ansträning. I Filipperbrevet hitta ja sedan två ställen, som dock är kända från förut, men som i denna situation tala speciellt mycket till mig: "Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus." Fil. 4:6-7
"Allt förmår jag i honom som ger mig kraft." Fil. 4:13

1 comment:

Anonymous said...

Jag lyckönskar dig till din tro och dina andliga framsteg.