20.8.06

Mitt veckoslut och abstinens

Internet tycks vara ur funkion idag lite överallt. I alla fall här hemma har den inte fungerat på hela dagen. Skall jag se positiva sidor i det så har jag ju ägnat mig åt annat då ikväll, t.ex. fotboll och volleyboll. Abstinensen tynger ju på nu och jag ser ingen lösning på detta ADB-problem (ATK-taidot: olen käyttänyt internetiä). Så vad tar jag till hjälp, jo, Microsoft Word (ATK-taidot: olen käyttänyt Wordia). Vilken lättnad att datorn för övrigt fungerar kan man tänka i denna stund av desperation.

Mitt veckoslut var som vilket sommarveckoslut som helst. På fredagen var Tommy snäll o ställde till med en småmysig filmkväll och var orolig over att ha kvinnor i sitt rum medan han själv var borta. Undrar vart hans boxers försvann? Märker att skriverierna blir väldigt filosofiska och mer fundersamma när jag inte har brottom med surfandet eller med MSN-diskussioner som tar tiden bort från blogskrivandet. Skönt? Borde kanske alltid skriva blog först på Word… Oj nej, nu hör jag Henrik komma, eller är det Jan…? I vilket fall som helst kan det betyda min undergång, eller detta inläggs undergång. Nej, denna gång händer det inget för Internet fungerar ju inte. Skönt?

Jo, jag höll på och berätta om fredagen. Efter filmkvällen tog vi tåget, som till vår förvåning(?) var proppfullt med ungdomar en fredagkväll, till Järnvägstorget. Därifrån gick vi till Brunnsparken där fyrverkeri FM skulle börja 22:30. De börja ju som vanligt först kring 23, men före det fick vi beundra några Manniken pissar (hette det så?) vid vattenbrynet. För att ordentligt se fyrverkerierna måste vi dessutom byta sittplats, så vi gick till mattvättstället vid Ursula och satte oss på höga ställningar. Utsikten var fin, men låren blevo sjuka så vi stod resten av tiden. Vanlitvis brukar ja träffa massor bekanta, men så var fallet inte denna gång, vi såg bara några Ottos kompisar och några yngre Brändöelever. Fyrverkerierna var helt okej så de var en skoj kväll om man adderar sällskapets trevlighetskvot till fyrverkerierna :P.

De e helt bra att skriva på Word sin blog, för den rättar till min tangentbordsdyslexi (4fingerssystemet är inte alltid så hållbart), men ibland omskriver den ord som jag har skrivit rätt till engelska ord. Borde man ändra några inställningar? Nå, nu har jag i alla fall ett svepskäl till att bokstäverna eller hela ord är lite huller om buller. Att lusläsa bloginlägg är inte riktigt min sak. Tror int att ja gjorde det heller med mina uppsatser i gymnasiet för de var alltid så långa…

På lördagen vakna jag sent, vilket har blivit en ovana denna vecka, ja skall försöka rätta till det nu nästa vecka. Nå, ja hann städa mitt rum och sen hann vi bli försenade från en träff vid Borgbacken och t.o.m. från följande träff vid Hesburger, men det berodde på att vi råkade träffa Mannu i Stockmann. Han var på riktigt gott humör, nu vet ja då orsaken. Fast kanske det inte just då berodde på det, men nu är jag en information rikare i alla fall. Konstaterande: alla tycks finna åt sig en pojk-/flickvän just på sommaren.

På Hesburger träffade vi vänner från Österbotten. Sofie, Johi, Netti, Melinda och Sofia hade kommit till Helsingfors med KU:s blåsorkester för att spela i vår gudstjänst och ha en kvällskonsert i Sibbo också. Det var jätteroligt att få träffa dem alla, särskilt Netti, som ja inte hade fått tala med på länge. Hon berättade åt oss saker om SLEF som var jätteintressant och vi alla blev överraskade av hur mycket konservativa det ännu finns som vi inte har vetat om :D. Halleluja! De var rolit att träffa de andra flickorna också efterosm jag har blivit bättre vän med dem under sommaren :).

På kvällen körde vi till Sibbo då och vi fick alla erfara en ny plats då vi int har varit nästan alls bekanta med Sibbo förut, fastän det är relativt nära. Blåsorkesern, en Stockholmskvartett och Iselin Strandvall spelade och sjöng i Sibbo gamla(?) kyrka. De var en fin konsert och efteråt fick vi hälsa på Biskop Vikström som också hade varit och lyssnat. Jee, nu funkkar internet! Va bra att jar en har hunnit så här långt med inlägget :P. Ska snabbt skriva det slut och sen börja nörda mig. Händerna skakar…

Idag vakna jag händelsevis tidigt eftersom gudstjänsten började redan kl. 10. Det var en superlång gudstjänst, 1h 45min., men bra var den också! Hoppas att sången och blåsorkestern gjorde intryck på folket som var samlat där! Efter gudstjänsten hade vi tyvärr brottom hem eftersom vi ännu skulle åka till Sjundeå på konfirmationsfest, men ja hann hälsa på alla vänner som hade kommit till kyrkan o de va bra för ja va så glad att vi var så många samlade där :). Ett snabbt varv hem, sen till Sjundeå och hälsa på kusiner som vi inte hade sett på en lång stund och sen hem igen. Efter lite indrott och en lång dusch sitter jag här o försöker skriva snabbare så att ja sen sku kunna vara på Internet så länge det fungerar. Fast kanske det nu fungerar igen som vanligt. Det får man hoppas i alla fall.

Skall bara ännu berätta att jag har haft ganska ordentlig huvudvärk hela senaste veckans och jag började redan bli orolig för alltmöjligt som det kunde bero på, men så tänkte jag att det måste ju bero på röken som kommer hit från Ryssland. Så sa Pappa att många mänskor har haft just såna symptom så nu känner jag mig lugn. Huh, äntligen färdig. Tänk vilken stress Internet förorsakar då jag genast börjar stressa med mitt inlägg så fort nätet igen fungerar. Tokiger jag. Men nu är ja på gott humör o väntar ivrigt på hösten och allt som kommer att hända. Det första som nu hander i min framtid är kvällsmål. Sköt om er alla vänner! Gud välsigne er!

2 comments:

7ommy said...

Joo int va de nu någo o ordna en liten leffakväll. Men ja vill ha mina boxrar tibaka!!! Ja ha skrivi nästan helt samma juttun som du men hade tråkigt idag på dagen :D

Annie said...

Jätteintressant inlägg! Å som ja skrev på lunar så var de jättekul att prata me dej också. De e verkligen länge sedan! Å ni var bra värdar, om man nu kan kalla det de... :p Kram på dej å Guds välsignelse!