14.4.06

Påsk

Långfredagens gudstjänst i Åggelby gamla kyrka är alltid högtidlig och smått gammaldags, vilket passar utmärkt till dagen. Alla klär sig i svart, t.o.m. predikstolen och altaret är svart. Till minne av Jesu död på korset.

Påskstädningen blev färdig idag och jag är jättenöjd med vad jag har fått till stånd! Nu undrar ja bara lite om man får städa på långfredagen, men egntligen skulle jag inte ha så mycket annat att göra så ja antar att man får. Det är ändå inte något skoj och man kan vara ganska stilla.

Våren har kommit till Helsingfors, temperaturen är kring 7, men solen skiner och fåglarna kvittrar. Det skojigaste som hände var att jag blev visslad till påväg till volleybollen :P Våren får tydligen hormonerna också igång. :D Vårvädret får mig på så mycket bättre humör och man kna packa bort alla vinterkläder och skor och förbereda sig inför sommaren. Finfint!

Imorgon får vi främmande, på natten åker vi sedan till Nyströms på påsknattsvaka, de ska bli skoj! På söndagen e de gudstjänst o sen får vi antagligen lite påskägg o firar påsk inom familjen bara. På måndan e de igen gudstjänst och sen e ren påsken snart slut o läsning och vardag börjar igen. Men lite extra kristet program och hågkomst av Jesu död på korset och uppståndelse piggar upp våren och ger mig den kraft jag behöver för att orka tills sommaren.

För att du inte tog det gudomliga sjöng ungdomskören förra söndagen i kyrkan. Carola har också sjungit den och jag tycer mycket om den som en påskpsalm. Ja hitta t.o.m. lyrics på nätet :P Pslamen är en lovpsalm av Olov Hartman, skriven år 1970. Psalmen är inspirerad av Filipperbrevet 2.

För att du inte tog det gudomliga
Dig till en krona
För att du valde smälek och fattigdom
Vet vi vem Gud är


För att du lydde fram till det yttersta
Döden på korset
Vet vi vad seger, vet vi vad väldighet
Vet vi vad Gud är


För att du nedsteg, hit till de plågade
Hit till de dömda
Vet vi att ingen ensamhet finns mer
Vet vi var Gud är


Därför ska alla sargade döende
Alla de dömda
Säga med alla heliga saliga
Jesus är Herre


Därför ska alla världar och varelser
Allt som varit
Är och ska komma en dag bekänna det
Jesus är Herre

No comments: