2.2.06

UK 2006

"Jag kan inte göra något åt min dansande själ..." Detta var min favoritreplik i teatern "Under liten himmel", som handlade om Ida-Maria Åkerblom-rörelsen. Teatern rörde mig personligen otroligt mycket, ja tror att den rör kristna människor i allmänhet mycket. Den var skrämmande och man visste att den var verklighetsbaserad. Den handlade om en flicka, som kunde sömnpredika. Runt henne började det samlas folk och sedan urartade hela grejen och det blev en sekt, där man bl.a. behandlade andra människor väldigt illa. Orsaken till att den var så hemsk var, enligt mig, att de i religionens tecken gjorde illa åt folk. Huvudpersonen citerade ur Bibeln, men bröt samtidigt mot olika kyrkliga regler och gjorde sig själv högre än Gud. Gränsen mellan sekt och när hon ännu var bara en predikant var inte så tydlig. Hur märker man själv om man håller på o gå åt fel håll? Vad om man själv hamnar med i en sekt och inte märker det? Som tur kan man lita på Guds ord och som tur finns det vissa riktlinjer vilka man kna följa med om ens församling håller sig till den rätta och rena läran.

Pjäsen såg jag alltså på Ungdomens kyrkodagar i Vasa förra veckoslutet. UK var helt superskoj! Jag fick träffa en massa nya kristna människor, jag fick föra uppbyggande diskussioner, jag fick vara med och påverka UK:s beslut och jag vågade mig t.o.m. upp i talarstolen. Bussresan till och från UK var rolig, massor med nya, öppna människor som man kunde tala och leka med. UK var på EFÖ i Vasa och vi fick det absolut bästa stället att sova på. Sofie, Johi, jag, Anu, Anna och Ina hade en egen lägenhet med två duschar och två egna rum. Lyx! På kvällarna var vi ute i Vasa city och hade allmänt kul :D. Jag ahde valt två temagrupper och båda var väldigt lyckade. Först va ja o lyssna på Martin Luther, de va intressant och skojigt. Sen hade ja en kaffekurs och den var jättebra! Ja lärde mig massor om olika kaffen, om vad det lönar sig att ta emot på caféer och hur man gör de bästa espressona, cappucinos, latte osv. Verkligen bra! Lovsång fick vi också sjunga, dock en begränsad mängd. Gambia och Nippon plus diverse andra påhitt bidrog till stor del till våra skojiga och pinsamma stunder :P. UK var alltigenom otroligt lyckat och jag väntar bara på nästa tillfälle att få träffa alla ljuvliga människor pånytt! :)

På UK lärde jag mig att vara ytterst tacksam över min församling, för de har inte så bra undervisning, gemenskap och ren lära som i Markus församling. Dock är vi cike perfekta, men de e bra att man vet vad som inte är så bra, så kan man börja förbättre det! :)

Herren välsigne dig och bevare dig, låte sitt ansikte lysa, och vare dig nådig. Herren vände sitt ansikte till dig, och give dig frid. (låter fint då man sjunger det)

Här sitter vi alla nästan längst fram o försöker se pigga ut sista dan :P

2 comments:

Anonymous said...

mmm... låter ljuvligt!!! ledsen att jag inte hade möjlighet att va me på uk i år... skönt att ni tycks ha klarat er utan mej ;)

Jossan said...

hehe...snygg bild...men tjejen med den blåa tröjan sku du kunna censurera!!:P men måste nog faktist säga att det var superkul på UK...ångrade mig inte att jag åkte...!!