18.2.06

Medicine is the art of guessing

Nu är min Galenos läst första gången igenom. Jag är glad. De följande veckorna kommer den att bli läst några gånger till. Denhär första gången läste jag och skrev anteckningar samtidigt, alltsomallt 309 A4-sidor med otroligt dålig handstil. Nog måst man ju som läkare kunna skriva oförståeligt också :P. GAlenos är nog otroligt lärorik. Där står allt om hur man ska sola sig för att få den bäst ihållande solbrännan och vilka strålar som är värst (hudcancer). Sen fanns där en massa om hurdan en läkare skall vara och hur den skall uppföra sig på mottagningen. Alltså kul läsning! :D Åh va ja vill bli läkare!

Idag har jag varit duktig. Jag ahr hunnit baka, vilket inte har hänt så ofta numera. Sen har ja hunnit spela sähly ute, för de snälla stadsgubbarna har inte sandat vår väg, de e verkligen glädjande! Sen hann jag dessutom (o dehär e ju naturligtvis den viktigaste saken :P) gräva en snötunnel genom våra snövallar :D. O ja ryms t.o.m. igenom den. Men den måste utvidgas på bredden så att man ryms flera i den :P

Jag borde ännu hinna städa lite. Anni kommer nämligen ti oss o de va otroligt länge sen sist! Hennes pojkvän är hela veckoslutet i armén och lilla Anni är så emsam :). Men vi ska ti pulkabacken o sen ska vi äta fastlagsbullar me massor grädde o sen ska vi dricka gott kaffe. Så ja måst laga lite iordning.

Nu är jag ett år äldre, fast ett onödigt år äldre bara. Men många fina presenter fick jag, tack för dem! :) Den bästa avr absolut Studiebibeln. Den innehåller allt o förklaringar på allt o massor hebreiska ord som man kan slå upp och inledningar till alla kapitlen och mycket mera förklaringar på bibelverserna. Den är naturligtvis folkbibelns översättning och jag är så glad över den!

Coniecturalem artem esse medicinam

4 comments:

Anonymous said...

Från vilket förlag var din Studiebibel?

Hanna said...

Livets Ord. Har du o en?

Anonymous said...

Ok,det va det jag tänkte också :) Ne, jag har int, men ha länge tänkt skaffa en. De brukar ofta va så dyra så ja ha int idsa köpa den. Ha du kolla i den? Va tycker du?

Hanna said...

Ja läser nu i den istället för min vanliga bibel. Den e jättebra för där finns så massor förklarat o där finns ursprungliga ord o massor parallelställen. Jesu olika predikor o allt han har gjort framställs jätteutförlit. De lönar sig nog att satsa på en!