27.11.12

Herre håll mig vid liv

I stunder av misströstan, när känslorna och tankarna kretsar kring hopplöshet och ångest och varken bön eller lovsång tycks ge lättnad kallar Gud oss raskt till sitt Ord. Han vill tala till oss omedelbar tröst och vi kan ofta känslomässigt vara tillslutna, men Bibelns Ord tränger igenom dethär. Psaltaren är både en bönebok, men till innehållet sammanfattar den också hela Bibelns budskap och täcker alla livsområden och livssituationer.

Ps. 119 har överskriften Den gudfruktiges tröst i Herrens ord. Psalmen visar på ett mäktigt sätt hur endast Guds Ord fullt kan ge oss den frid, glädje och välsignelse som Gud har till vår del. I många av psalmerna upprepas den viktiga tematiken många gånger, temat omskrivs på olika sätt för att inskärpa det som Gud vill tala till läsaren. I psalm 119 förekommer orden "ditt ord håller mig vid liv" alltsomallt sex gånger: i verserna 50, 93, 107, 154, 156 och 159. Jag förstår varför Gud vill påminna mig just om detta. Dethär är nämligen den största trösten och bekräftelsen om Guds makt som jag som kristen behöver när djävulens påfrestningar i livet känns mig övermäktiga.

Psalm 119 ger mig därtill ännu mera. Den ödmjukar mig i vers 56: "Det har förunnats mig att akta på dina befallningar." och inger frid i vers 165: "Stor frid äger de som älskar din undervisning, ingenting kan få dem på fall.". Efter all uppmuntring, kraft, stöd och tröst påminner psalmisten mig i sista versen av detta längsta kapitel i Bibeln ännu om mitt behov av daglig omvändelse "Jag har gått vilse som ett förlorat får. Sök upp din tjänare, ty jag har inte glömt dina bud." Tack Gud för ditt tilltal genom ditt Ord.

No comments: