3.11.09

Djupt

Herren har kommit mig nära under de senaste dagarna. Jag har verkligen lärt mig mycket nytt, inte i den egenskapen att jag fått kunskap, utan jag har kommit i en djupare relation med Gud. Jag kan belysa händelserna kring detta. Bibelplanen har startat och jag har fått dagliga bibelläsningsrutiner med mera innehåll. Herren talar verkligen genom sitt ord! Först väntade jag mig med stor iver att bli smartare. Hur fel hade jag inte? Varför skulle min ökade bibelläsning handla om mig? En god man sade till mig: dont hope to get smarter, but to get a deeper relationship to Him through His word.

Jag (märk ordvalet för inledningen av detta stycke...) koncentrerar på mig själv, vilket nog är viktigt i den meningen att jag måste ta emot trons gåva som Gud ger, men Han vill rikta bort uppmärksamheten från mig. Personen Hanna skall inte behöva få ära, personen Hanna skall inte behöva känna sig bra för att hon lyckats hålla sin diet och motionerat flitigt. Nej, personen Hanna skall leva sitt nya liv i Kristus. Jesus sitter i himlen och väntar på att vi skall ta kontakt. Hans enda längtan är att få vara med oss och Han sitter och väntar på det. Himlarnas och jordens Skapare sitter och väntar på dig och mig!

Bönerutiner hade jag som yngre mycket mer än vad jag har haft under den senaste tiden. Hur många gånger jag än har hört orden "läs din Bibel och be" har det inte skett något. Jag har inte insett det, det har inte blivit verkligt för mig. Här handlar det inte om att budskapet varit fel, men mottagaren har inte varit redo. Jag har bortförklarat mina dåliga rutiner, men samtidigt bett Gud om hjälp. Och vetni kära syskon i Kristus, Han svarar på bön! Här handlar det igen om att vara tillsammans med Jesus, ta tid med den man älskar.

Tjejgruppen på måndagar har verkligen varit till stor välsignelse för mig och mina systrar. Jag har fått se vilken gåva bönen är. Alla de gånger jag kommit till gruppen och känt mig stressad, pressad och angstfylld. Och alla de gånger jag åkt hem med tanken: bara Jesus. Alltså Han för oss tillbaka till verkligheten genom bönen. Och verkligheten är den att vi har nytt liv i Kristus och ett evigt hopp om frälsning som vi får vänta på. Det är liv. Inte studier, forskning, jumppa, mat, pojkar, resor, känslor med mera med mera. Jesus är liv!

I denna flickornas bönegrupp har vi funderat på kvinnans roll i församlingen. Här kommer också egot in. Vi vill vara allting. Vi vill kunna och förstå allting lika bra som männen (tex. prästerna). Men om det inte är vår uppgift, om det inte är Guds vilja skall vi inte sträva efter detta. Nej, vi skall i vår bibelläsning också koncentrera oss på att ta emot det Gud vill att vi skall ha. Naturligtvis kunskap, men till våra uppgifter. Till att vara själavårdare, diakonissor, förebedjare, hustrur, kvinnor.

Allt detta som jag nu i all hast skrev av mig har en poäng: Gud vill ha oss nära. Öppna rum för Honom. Han verkligen talar till oss genom sitt ord. Han verkligen talar till oss genom bön. Han gör det verkligen! För min egen del hoppas och ber jag om en djupare gemenskap med Gud genom Hans ord och genom bönen. Han väntar på oss och på att få vara tillsammans med oss :)

1 comment:

Sofie said...

Tack Hanna för ditt inlägg!