22.11.09

Söndag och julväntan

Mina veckoslut har varit väldigt gemytliga under senaste tiden. Lördagarna brukar ja sitta hemma o läsa o mysa på kvällen o söndagarna gudstjänst-hem-bibelstudium. Ganska lugnt och avslappnande me andra ord. Sånt behöver jag verkligen för ännu också känns det som att veckorna är tunga. Jag har inte haft ledigt sen augusti egentligen eftersom treans hösttermin består av 4 kurser genom hela hösten. Så hela tiden finns det något att läsa, så länge man har tid för det. Imorgon har jag nästsista tenten, mikrobiologi, och nu börjar huvudet vara så fullt att jag snart spricker. Sedan 2½ vecka till och sedan patologi och sen det allra bästa med denna höst: JULLOV!

Så min julväntan är ganska stor. Jag har redan druckit glögg i flere omgångar, ätit tyska pepparkakor o lyssnat på julmusik. Nästa helg e de redan I advent och sen går tiden snabbt. Men de e roligt att ha något att vänta på och jag ser både framot julfirningen med familjen och allt kristet inslag det medför samt att bara slappa. Egentligen finns de ett litet grått moln över jullovet som heter "Hannas forskning" som borde bli klart till nästa sommar, men jag stressar inte över det för mycket. Gud tar nog hand om mina studier och ger mig motivation när det behövs.

Att bara förtrösta på Gud ger vardagen en sorts lättsinthet. Inte att jag skulle vara stressfri, men jag låter saker gå sin lätta väg och försöker koncentrera på det som just nu känns viktigt: komma närmare Gud. Att läsa Bibeln varje dag är verkligen ett andningshål (hengitysreikä på finska låter kanske bättre) och ger mig kraft och ett lugn över livet. Jag har också hela tiden en sorts förväntan av vad som händer näst o va Gud vill göra i mitt liv. Livet e lite för spännande för att gås igenom stressandes. Herren har så mycket färdigt förberett för oss att jag vill uppleva det.

No comments: