29.9.08

Avslappnad med Gud i vardagen

Jag kan ge er en insikt. Inte en ny, men en gammal. Dock gör den sig åter och åter påmind. Goda vänner, bästa vänner, kan få en på så gott humör och man kan vara så avslappnad o ha så oerhört kul i deras sällskap. Min Neuro I tent var nu i torsdags o Halleluja vilken lättnad efteråt. Hela veckan hade ja läst som en idiot o all stress släppte i den stunden. Nåja, sen kom Sofie, hon var här snabbt innan hon åkte för året till Tyskland. Ja va nog trött o hade int riktigt landat så ja kunde int ta allt ut av hennes vistelse, men ja hoppas hon fick en bra sista dag i Finland o ja va nog glad o se henne :).

På fredagen kom Johi, stannade hela veckoslutet o på fredagkväll hade vi också ungdomssamling. Jag hade andakt (publiceras nedan), Seuris (nya Baggis) va ett fint ställe o alla trivdes. Gud va me där :) Resten av veckoslutet gick chillandes, shoppandes o skrattandes :D. Nu när Johi har åkt landar ja igen tillbaka i vardagen. Känns skönt det också vetni :). Nu får ni läsa min fredagens andakt. Ha en bra vecka fröknar, herrar och fruar!


Jesus med i vardagen

Hela denna höst har varit en av de tyngsta höstarna i mitt liv. De börja tungt redan innan skolan hade börjat, sen när skolan började tilltog stressen bara mer o mer o sen tog den aldrig slut. Under denna vecka har dock mycket blivit bättre o ja hade periodtent på torsdagen så skolstressen lättade mycket. Sen har ja redan fått träffa en god vän o får fira hela vsl me en annan god vän så de blir skönt.

Många gånger då under denna månad har ja på kvällen legat i sängen o funderat eller suttit i bussen o tänkt på hur jobbigt alltmöjligt kan vara. Sånhäna saker kan vara sånt som knäcker en, i värsta fall leda till burn-out eller andra svårigheter, men ja har haft ett enormt stöd bakom mig. Att bara kunna ta sig en minut i läsesalen eller många minuter på kvällen till att be, lovsjunga, läsa Bibeln har varit nåt som håller mig på ytan.

Tron e nämligen inte bara nåt som man idkar då man e på Björkebo, ungdomssamling, bibelstudium, baggis el.dyl. utan tron e den tillit jag får ha till Jesus att Han har hand om mit liv. Tron e de att man inser att man behöver Jesus och när man väl har insett det så skall man ta vara på att inbjuda Hnm med till allt. Låta Hnm ta hand om allt det Han lovat ta hand om.

"Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut." 1Kor. 10:13

Gud har också lovat att Han inte frestar oss över vår förmåga. De e skönt o veta att oberoende i vilka situationer vi är i så har Gud lovat att bereda en utväg. En kristen människa behöver därför aldrig ty sig till sådana tillflykter som tex. självmord. Man får må dåligt o man får känna sig att man e helt på bottnen av världen, men de absolut härliga me att tro på Jesus e att man får VETA att det finns en utväg ur alla situationer.

Nåja, för att återgå till vardagen. På onsdagen, dagen före tenten, startade vår bönegrupp i skolan. Ja läste ca 12h den dagen på bibban o ja va mån om att int låta en enda minut gå till spillo. När Anette, flickan som eg. tillsammans med mig ansvarar för skolans bönegrupp, ringde upp mig tänkte ja att "bönegruppen tar tid bort från min läsning". Ja gick ändå o be sen o de kändes väldigt avlösande att bara få berätta allt de som stressar o tynger mig till en kristen syster o få förbön av henne. De kändes int alls hemskt att ja hade "slösat" tid på bönen, för Gud gav mig sån frid efteråt.

"Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna oss själva. Var och en av oss skall tjäna sin nästa, till hans bästa och hans uppbyggelse." Rom. 15:1-2

Såsom tron är våra kristna bröder o systrar inte bara människor vi har i vår omgivning då när vi e på BBO, Baggis osv. utan iaf för mig är de mina bästa vänner. De som jag kan dela alla delar av mitt liv med eftersom jag vet att de försstår precis o alltid e redo att be för mig eller ge mig stöd på annat sätt. Ja har många goda icke-kristna vänner i skolan, men ingen av dem kan ge en sån glädje o frid som ja kan få genom mina kristna vänner. För Gud verkar genom mina kristna vänner, Han ger dem ord i rätt tid som de kan säga till mig o Han har sagt att där två eller tre e samlade i Hans namn e han mitt ibland dem. Han är med där vi kristna träffas, fastän de inte spec. e en kristen sammankomst. Så vi satt i översta våningen i min stora skola o inbjöd Jesus dit. Han va mitt ibland oss o Han verkade där.

Ja tror att många saker som tynger oss lättar massor om vi bara bjuder Jesus o våra kristna vänner, våra LIV med i vardagen. Mänskor i skolvärlden mår lätt dåligt, blir missnöjda på andra mänskor o e stressade o psykiskt påfrestade. Dehär kan i värsta fall leda till händelser som Jokela o Kauhajoki skolmassakerna. Vi som är kristna kan påverka dethär på två sätt: ta Gud med i vardagen i skolan o be för våra skolor o skolvänner samt ta kristna vänner/den kristna gemenskapen med i vardagen o stöda o hjälpa både varandra o de omkring oss som vi märker att mår dåligt. Alla mänskor behöver nån som visar att den bryr sig om en, i bästa fall kan vi som kristna visa till nån icke-kristen skolkamrat, inte bara det att vi genom Jesu kristi kärlek bryr oss om dem, men att självaste Gud som har skapat just den mänskan älskar henne/honom.

Vi har en stor möjlighet att påverka både våret o andras liv i vår vardag genom vår tro på Jesus Kristus. Jesus tjänar oss, vi tjänar varann.

No comments: