17.6.06

Kätcha brunaa

Denna dag har varit en perfekt dag. Sofie väckte mig med orden "kom ut så kan du sola, de e jättevarmt". Så ja steg upp o gick ut o sova i solen iställe. Sen va de frukost ute o efter de fotboll o de va hett! Sen kom vi hem, åt lunch o sen va de tid för de mest ledsamma på hela dan, Sofie sku fara hem efter en två veckors vistelse här hos oss. Vi körde henne till tåget och gav våra avsked. Efter de äkte vi till stranden o spela beachvolley o ja va o simma också. Så nu e ja hemma, vi ska snart fara till mormor o morfars stuga, men ja måst först få i mig nån mat. Ja bytte först just bort fårn bikinin, den har ja haft på mig sen 10 på morgonen o ja har praktist taget vari ute hela dan. Så ja e lite bränd, men har fått maaaassor med färg. Hääärlit!

Veckan gick jättesnabbt. De va bra väder alla dagar o vi hade massor me program hela tiden. På onsdakväll for vi till Nordsjö på promenad för mormor o morfar ska flytta dit o vi var cokså till vår förra bostad. De va ganska kallt o ja va int välklädd så ja har nu blivit förkyld, men de far nog bort me mycke kläder, te och värme. Dessutom drabbar det bara halsen o näsan så annars mår ja ganska bra. Igår va vi me Sofie till Itis, de va rolit att springa runt där, men ja hitta inget. På tisda hade ja bara köpt en top o underkläder. Ja måst nog shoppa mer me Johi när hon kommer hem från läger. På torsda va vi på Bjökebo o de va ett lyckat besök. De va så skoj att få träffa alla o höra hur lägret har gått. De kändes nog sorlit att fara därifrån, som de allti känns när man besöker ett läger. Lägerstäming e så braaa!!! Två veckor till läger II. Jess!

Igårkväll firade vi avskedsfest hemma. Vi hade raclettgrillen på o grillade in till natten, ute förstås, i stämningsfull belysning. Hela familjen har nog varit glad av Sofies besök o våra nattliga diskussioner har varit mycket givande :P. Hon har trivts bra antar ja o hon är en lätt gäst för hon kan umgås lika bra med vemsomhelst i familjen. O hjälp me matta hoppas ja att hon har fått tillräckligt. Hon har hunnit se massor, spela massor (mest Mölkky :D), vara med mina ljuvliga grannar, shoppa i määängder o ibland gjort läxor o annars bara umgåtts. De e nog tråkit att två vekcor e över nu för vi båda hade väntat mycke just på denna sommarlovsbörjan. Men vi hade nog den bästa tid vi kunde ha o vi ses ju på Midsummer om en vecka! Tack för besöket Sofie!

Nu fortsätter sommaren lite lugnare, ska försöka sova igen mig lite o börja göra sommarsysslor. De känns nog så skönt att de e sommar! hela min sommar e int ännu slutplanerad, men ända tills mitten av juli har ja nog ganska fullt. De e på sätt o vis tråkit att ha full tidtabell för då går tiden så snabbt, men sen igen har man hela tiden nåt att se framemot. Ah sköna sommar!

1 comment:

Sofie said...

Oj, va härlig blogg du har skrivit! Jag tackar dig ännu mera att jag fick komma till ER!! Det var mycket vänligt och generöst av er! Väldigt! Det var väldigt roligt att se vad du skrivit! Jag hade en bra tid hos er, och som du sade for det väldigt snabbt! Två veckor kändes som inget. Och som jag kanske sade redan hos er, kan jag inte minnas ens att jag har varit nio gånger på matte!:P Det var roligt att jag fick träffa era grannar och andra vänner och bekanta! Det va också roligt att vi hann både sporta och shoppa (fastän du int hitta nåt:S ) ... Nu är jag då tillbaka i Nedervetil. Det första som kändes annorlunda är att sommaren kommit stort hit. Jag hann ju inte riktigt se sommaren i Nedervetil före jag for. Vårt gård känns så grön, och det ska bli härligt med sommar. Imorgon ska jag söka efter tältet. Annars ska jag imorgon antagligen ta det ganska lugnt, njuta av sommaren. OCH KÖRA. Jag körde hem från tågstationen idag. Det kändes skönt!;) På måndag redan börjar mitt arbete. Jag har en bra arbetskamrat med mig,en som spelar i blåsorkestern, så det kommer säkert att bli roligt. Så småningom kan jag också börja fara o simma igen, å jag ser fram emot varmare vatten än den vi simmade i!;) Tack Hanna för alla diskussioner, och hjälp med klädinköp!:) Tack för allt du har hjälpt mig med, t.ex. matteläxor och finsktalande vid kassor! Tack Hanna! Kram. Guds välsignelse!