26.5.13

Vem Gud är och om att lita på Gud - en råddig bokrecension :)

Först och främst måste jag tacka Gud för att Han har utvalt mig till att vara Hans barn, inte bara det, utan Han har gett mig gåvan att tro och inte bara det, utan Han har gett mig underbart kära syskon att dela tron med. Gud som redan visste allt och planerade allt innan jag ens blev till i moderlivet småler uppifrån när Han ser hur överraskad jag är över hur saker och ting utspelar sig, men jag själv förundras över det varje dag.

En av dessa kära systrar, Miksu, lånade mig en bok under min vistelse i USA. Den heter Trusting God even when life hurts och är skriven av Jerry Bridges. Jag har ännu drygt 20 sidor kvar av boken, men tänkte ändå presentera några huvudpoänger här redan, de kan ju hända att det i slutet av boken kommer en oväntad vändning, men får återkomma sedan :)

När jag började med boken trodde jag den skulle handla om hur man skall tackla det faktum att life hurts.  Men boken handlade istället främst om trusting God genom att lära känna Honom bättre, vilket jag nu retrospektivt tycker är rätt vinkel att närma sig. Skribenten tar upp med ett digert utbud av bibelställen vem Gud är, att Han är allsmäktig och har sett och vetat allting långt innan det har blivit till. Och till detta hör också att Han vet allt om framtiden, något som verkligen skiljer vårt medvetande från Guds. Detta är grunden för tilliten. Vidare tar Jerry Bridges upp hur Gud själv i Skriften gång på gång med olika exempel visar att vi skall och bör lita på Honom just för att Han är allsmäktig både över människor, men också över folk och nationer och över naturen. Allting som på nåt sätt kan påverka oss har Guds full kontroll över.

Boken fortsätter med att fråga om Guds allmakt/suveränitet förpliktigar oss till något och visst gör den det. Vet vi att Gud är allsmäktig och suverän (sovereign är nog ett bättre ord på engelska) kan vi inte handla som om Han inte vore det, t.ex. lita mer på vårt eget omdöme än Hans eller ifrågasätta Hans vägar. Vi är förpliktade till bön i Jesu namn, eller vi borde känna det som vår plikt att be när vi vet vem Gud är. Bridges fortsätter med Guds vishet och kärlek, vilka vi lätt ifrågasätter och tar upp Job och hans kamp. Han kritiserar Job för att ha ställt Gud frågan varför och förklarar sedan ingående hur vi inte är berättigade till den frågan, utan istället skall fråga vem och låta Gud svara Jag. I ett helt kapitel behandlar Bridges vår upplevelse av Guds kärlek och påpekar att vi skall inpränta bibelställen som talar om Guds kärlek till oss för att bättre komma ihåg Hans kärlek varje dag.

I slutet av boken tas vår person och våra liv samt slutligen tillväxten genom motgångarna upp. Författaren målar upp en så skön bild om hur vi exakt med vår person, våra känslor, våra egenskaper och tankar uppfyller den uppgift och plats som Gud hade tänkt oss till. Hur vi inte kan vara på fel plats eller i fel situation om vi vandrar med Jesus. Jag har nästan läst till slut kapitlet om att växa genom motgångarna. Det handlar om att Gud inte sätter oss i situationer av misstag eller så att Han senare skulle märka att det var en dålig idé. Nej, allt är till slut genomtänkt. Även när det för oss verkar helt ologiskt och mitt i frestelsen känns livet som att det inte alls var så som Gud menade det. De sista kapitlen handlar om att välja att lita på Gud och att alltid tacka Honom. Fast jag ännu inte har läst dem kan jag säga att Jerry Bridges säkert tar upp de viktigaste poängerna till sist. Det är inte logiskt eller självklart för oss att lita på Gud. Men med det vi genom Bibeln känner till om Gud väljer vi att göra det ändå. Vi slutar fråga varför och frågar vem och tackar Gud för att Han är svaret på frågan.

Nu vet jag att jag inte skriver de bästa bokrecensionerna så boken fick knappast den ära den förtjänar. Dels för att jag har måsta smälta stoffet och läsa boken i bitar, så jag har haft de på hälft redan 1½ månad. Dock lovar jag var och en av er att boken är läsvärd. Den tar upp bibliska poänger på saker som vi mest av allt kämpar med - vårt liv och Gud i förhållande till det. Även fast du känner att gudsförhållandet inte riktigt är som det skall, kanske du inte ens tror, så tycker jag att du kan läsa boken för den tar inte upp känsla eller personlig relation, utan endast faktum om vem Gud är. Om vi sedan vill ta tag i den sista poängen och lita på Gud för den Han är, det är ett personligt beslut.

1 comment:

Anonymous said...

Hej på er i trons spännande liv med Jesus och hans blods seger vi har möjlighet att be och att vara frälsta och säker pålitlig till honom varje stund i nöd och lust och helande av själen sår är till oss genon Kristus tack med välsignelse ,keijo södertälje