22.5.13

Jobb, flytt och sommar!

Hmm. Sitter på jobbet och funderar vad jag egentligen borde skriva om. Har ännu 1h arbetstid kvar, men eftersom lunchen uteblev, inga kaffepauser har firats och jag känner mig lite pauslös så tänker jag skriva en gnutta för att lätta på hjärtat.

När jag säger jobbet menar jag då arbetet som hälsocentralläkare i Östra Hfors som jag inledde 29.4. Tänker stanna här tills slutet av året och sedan hoppeligen fortsätta med något annat (mera) spännande.

Studietiden är nu så officiellt över som den kan vara. Okej, studiekortet varar tills 31.8 så innan dess skall jag utnyttja VR, Högholmen, YO-liikunta mm för fullt. Färdigblivningen är 30.5 med svärandet av läkareden i Universitetets huvudbyggnad och sedan min färdigblivningsfest som går av stapeln 8.6. Alla är hjärtligt välkomna :) Slutade med regelbundna studier redan 14.12, men har gjort praktikmånader i januari, februari och mars samt en föreläsning i april samt tre större tenter i februari, mars och nu i april. Allt är avklarat och i och med inledningen av min karriär som läkare känner jag mig nu gammal och i ett helt nytt skede av livet.

Mellan studieavslutning och karriärinledning hann jag med en 3 veckors resa till USA. Det var min första resa över Atlanten och jag njöt varje sekund. Allt var stort, annorlunda, varmt och trevligt och jag började leka med tanken att göra min förberedande bibelundervisning inför missionärsarbetet i USA. Om missionärsarbetet blir av. Den lilla biten av min personliga framtidsplan går inte just nu framåt. Men jag låter Gud visa vägen, vill Han det så sker det.

Efter både en omvälvande resa och ett inlendande av arbetslivet flyttade jag ut från studietidens lägenhet i Mejlans, där jag bott med Johi i 2½ år, till en stor etta i Hagnäs. Jag kände att jag ville ha något alldeles eget, och fick faktiskt min känsla bekräftad, både i och med glädjen efter flytten, men också av en undersökning i Helsingin Sanomat. Enligt den drömmer 26-30-åringar mer om eget hem än om kärlek, karriär, pengar mm. Så nu gläds jag över sovrum, vardagsrum, kök, balkong och massor saker i pinkt/ljusrött och har haft glädjen att ha gäster 50% av nätterna hittils :) Hagnäs och Berghäll som områden är alldeles ljuvliga, känner som om jag borde ta enskilda dagar ledigt bara för att få uppleva stadsdelarna som en turist.

Det sista och mest spännande jag vill berätta är om våren i Helsingfors. Alla dessa studie-/skolår har maj alltid varit en brådskande månad. Jag har aldrig riktigt hunnit uppleva maj för jag ahr läst till olika prov/tenter. Så detta år, när maj är som vackrast, har jag äntligen hunnit uppleva hela skönheten. Och ajg säger er bara: Finlands vackraste månader är maj och juli. Känslan och synen när allt blir grönt, när det blir varmt, när färgerna bara lyser ikapp och man får cykla omkring. Jag gläds otroligt över att dessutom få fira första sommaren på 4 år i Hfors i år. Det kommer att bli en otrolig sommar!

Soli Deo Gloria som Beethoven skulle ha skrivit...

No comments: